رأی مجلس آمریکا به تمدید ده سالۀ تحریم‌های ایران

رأی مجلس آمریکا به تمدید ده سالۀ تحریم‌های ایران
چهارشنبه 26 آبان 1395 - 02:10

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت تهران طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، این قانون که هدف از آن حفظ زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای استفاده از آن در صورت لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن فوری تحریم‌هاست، برای تمدید نهایی باید در سنا هم به تصویب رسیده و از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود.

قانون تحریم‌های ایران اولین بار در سال 1996 تصویب شد و پس از آن برای یک بازه ده ساله در سال 2006 تمدید شد. این قانون پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.

هرچند کاخ سفید اعلام کرده که نیازی به تمدید این قانون نیست و رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت نقض توافق هسته‌ای با اختیارات خود تحریم‌ها را بازگرداند، اما نمایندگان کنگره تمدید این قانون را «پیامی به ایران» خوانده و بر تمدید آن اصرار دارند.

مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را بدون افزودن متمم تصویب کرد، اما در سنا دستکم دو طرح برای افزودن متمم‌هایی به این قانون وجود دارد.

یکی از متمم‌های مطرح در سنا، تصویب تحریم‌های تازه به بهانه حقوق بشر، تروریسم و بحث موشکی است. متمم دیگر نیز به دنبال آن است تا همزمان با تمدید قانون، کمک 1.5 میلیارد دلاری تازه به اسرائیل هم تصویب شود.

با این حال روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که دموکرات‌ها با این متمم‌ها مخالف هستند و بعید است که این طرح‌ها بتواند رأی دو سوم را که برای تصویب طرح لازم است، کسب کنند. دموکرات‌ها می‌گویند قانون تحریم‌ها باید بدون افزودن متمم جدید تمدید شود.

کاخ سفید هرچند با تمدید قانون مخالفت کرده، اما نگفته است که می‌خواهد آن را وتو کند. منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند اگر کنگره قانون را بدون افزودن متمم تصویب کند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را امضا می‌کند.

در صورت طی شدن مراحل بررسی و نهایتا امضا توسط رئیس‌جمهور، قانون تحریم‌های ایران تا پایان سال 2026 تمدید می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

پربیننده ترین خبرها