چرا ارزها در بازار آزاد قد کشیدند؟

چرا ارزها در بازار آزاد قد کشیدند؟
شنبه 6 آذر 1395 - 13:44

نوسانات بازار ارز در یک هفته اخیر از جمله در ارزهای دلار، یورو و پوند در بیشتر روزها افزایش داشته است به طوری که دلار حدود ۴۰ تومان و یورو حدود ۹۰ تومان با نوسان قیمت همراه شد.

العالم ـ ایران

بازار ارز در هفته گذشته به طور کلی روندی صعودی داشت، دلار آمریکا در این هفته در بیشتر روزها بالاتر از ۳۷۰۰ تومان ایستاد.

دلار در ابتدای هفته گذشته با نرخ ۳۷۰۲ تومان روند خود را آغاز کرد. در ادامه، قیمت دلار با روند کاهشی همراه شد و به ۳۶۸۰ تومان رسید. اما در ادامه هفته، بار دیگر روند صعودی به خود گرفت و به ۳۷۰۸ تومان رسید و تا انتهای هفته این روند ادامه داشت به طوری که روز پنجشنبه روی نرخ ۳۷۴۳ تومان ایستاد تا در مجموع طی یک هفته اخیر دلار ۴۱ تومان در بازار آزاد در نوسان باشد.     

در بین سایر ارزها یورو در بیشتر روزهای هفته گذشته مانند دلار با روند افزایشی روبرو بود و در مجموع حدود ۹۰ تومان نوسان قیمت داشت.

در ابتدای هفته گذشته یورو با نرخ ۳۹۹۸ تومان فروخته شد و در ادامه هفته با حرکت کاهشی با نرخ ۳۹۶۰ تومان در بازار آزاد عرضه شد. در روزهای بعد نرخ یورو از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد و به ۴۰۵۱ تومان رسید و در نهایت در آخرین روز هفته گذشته ۴۰۳۵ تومان فروخته شد.  

پوند انگلستان نیز روند افزایشی داشت. این ارز اوایل هفته گذشته روند رشد خود را با ۴۶۴۰ تومان آغاز کرد و در ادامه هفته با روند کاهشی به ۴۵۹۵ تومان و اواسط هفته به ۴۶۰۸ تومان رسید و در ادامه سیر صعودی خود به ۴۶۷۵ تومان رسید. در آخرین روز هفته نیز نرخ پوند انگلیس روی ۴۰۷۹ تومان متوقف ماند تا در مجموع نوسان ۶۷ تومانی را در یک هفته اخیر تجربه کرده باشد.

در میان سایر ارزها در بازار آزاد، لیر ترکیه شرایط نسبتا مشابهی با سایر ارزها داشت و در هفته گذشته از  نرخ ۱۱۲۹ تومان در بازار آزاد، به ۱۱۵۴ تومان رسید تا در این بازه زمانی ۳۳ تومان افزایش را تجربه کرده باشد.

بنابر پیش‌بینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، طی روزهای آتی بازار دلار شرایط باثبات‌تر و متعادل‌تری خواهد داشت و وضعیت عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد.

به گفته محمد ولی، به طور طبیعی در زمان اربعین و ماه صفر قیمت دلار تا حدودی افزایش پیدا می‌کند، ‌چون اگر به طور متوسط در نظر بگیریم که هر مسافر فقط ۱۰۰ دلار با خود همراه داشته باشد، رقم قابل توجهی خواهد شد و تاثیرات خود را در خصوص رشد قیمت در بازار ارز خواهد گذاشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها