چرا جنگنده‌های روسی از روی ناو کوزنتسوف می‌افتند؟

چرا جنگنده‌های روسی از روی ناو کوزنتسوف می‌افتند؟
سه شنبه 16 آذر 1395 - 04:04

روزنامۀ آمریکایی واشنگتن پست با اشاره به سقوط دومین جنگندۀ سوخوی ناو هواپیمابر کوزنتسوف روسیه در کمتر از یک ماه، دلایل وقوع این حوادث برای ناو روسی را بررسی کرد.

العالم – اروپا
 واشنگتن پست نوشت ناو هواپیمابر دریادار کوزنتسوف اکتوبر گذشته برای مشارکت در عملیات نظامی روسیه در سوریه به سواحل این کشور اعزام شد. با وجود این، برخی کارشناسان تأکید داشتند این ناو برای پشتیبانی عملیات زمینی طولانی مدت مناسب نیست؛ همچنان که نمی تواند آنگونه که پوتین می پندارد از نیروی دریایی روسیه نیز حمایت کند.
آلکساندر گولتس، کارشناس نظامی، به یک روزنامۀ روسی گفته است: «ناو کوزنتسوف برای چنین مأموریت هایی ساخته نشده است. تکنولوژی این ناو بسیار قدیمی است و آمادگی میزبانی پروازهای فشرده را ندارد».
روز دوشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک جنگندۀ سوخوی 33 هنگام تلاش برای فرود بر روی ناو هواپیمابر کوزنتسوف به دریا سقوط کرده است.
ماه گذشته نیز یک جنگندۀ میگ 29 اندکی پس از پرواز، هنگام تلاش برای فرود اضطراری روی این ناو، سقوط کرد. این ناو از سال 1985 که وارد خدمت شده است، تا کنون، شاهد حوادث اینچنینی زیادی بوده است. جنگ سوریه نخستین عملیات نظامی خارجی است که دریادار کوزنتسوف در آن شرکت می کند.
واشنگتن پست افزود کوزنتسوف بر خلاف ناوهای مدرن از سیستم منجنیق بی بهره است و جنگنده ها ناچارند برای پرواز و فرود از باند کمک بگیرند، امری که پرواز و فرود را برای آن ها به یک چالش تبدیل می کند.
در ناوهای هواپیمابر مدرن از وسیله‌ای به نام منجنیق استفاده می‌شود. منجنیق‌ها که با موتور بخار کار می‌کنند به هواپیما شتاب لازم برای پرواز را می‌دهند. قدرت این منجنیق‌ها به قدری است که در طول تنها ۲ ثانیه سرعت هواپیما را از ۰ به ۱۶۵ مایل در ساعت می‌رسانند. این کار باعث می‌شود که هواپیما سرعت لازم برای پرواز را کسب کند. همچنین برای فرود آمدن، هواپیمایی که ۱۵۰ مایل بر ساعت سرعت دارد مجهز به یک دم زنجیری است که باید آن را به یکی از ۴ کابل موجود روی باند گیر بیندازد که بعد از ۹۶ متر مسافت متوقف می‌شود. در ناوهای هواپیمابر برعکس فرودگاه‌ها برای فرود آمدن هواپیما نباید سرعت خود را به کمترین حالت برساند بلکه باید دارای سرعت کافی باشد که در صورت ناتوانی خلبان در درگیر کردن دم زنجیری و کابل‌ها هواپیما با سرعتش بتواند از سوی دیگر ناو دوباره به پرواز در آید. به علت مشکل بودن این کار معمولاً از برجسته‌ترین خلبانان برای ناوهای هواپیما بر استفاده می‌شود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها