رشد منفی و غیرمنتظره اقتصاد ترکیه در سه ماه سوم امسال

رشد منفی و غیرمنتظره اقتصاد ترکیه در سه ماه سوم امسال
دوشنبه 22 آذر 1395 - 12:41

علی‌رغم پیش‌بینی تحلیلگران، اقتصاد ترکیه در سه ماه سوم امسال رشدی منفی را تجربه کرد.

العالم - ترکیه

بلومبرگ گزارش داد، اقتصاد ترکیه در سه ماه سوم سال جاری میلادی رشدی منفی را تجربه کرد. کاهش مصرف داخلی ، علت اصلی این امر محسوب می‌شود و از تأثیر منفی کودتای نافرجام ماه ژوئیه این کشور بر اقتصاد آن حکایت دارد.
تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماه سوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 1.8 درصد کاهش یافت. این در حالی است که اقتصاد‌دانان در نظرسنجی بلومبرگ، پیشتر از رشد 0.3 درصدی اقتصاد ترکیه در این مدت خبر داده بودند.
در این بازه زمانی، مصرف داخلی – که حدود دو سوم از اقتصاد ترکیه را تشکیل می‌دهد – در قیاس با مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد کاهش یافت. این بدان معناست که کودتای نافرجام ترکیه بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری تأثیری مخرب داشته است. در همین مدت، هزینه‌های دولت در حوزه‌های پرداخت حقوق و دستمزد، خرید کالا و خدمات 23.8 درصد افزایش یافت که بخش بزرگی از تأثیر کاهش سرمایه‌گذاری را جبران کرد. در 3 ماه سوم امسال، سرمایه‌گذاری در ترکیه در قیاس با مدت مشابه سال قبل، 0.6 درصد کاهش را تجربه کرد.
انتشار این گزارش، ارزش لیره ترکیه را 1 درصد کاهش داد. هم‌اکنون در استانبول، هر دلار آمریکا در ازای 3.5121 لیره ترکیه مبادله می‌شود. اداره آمار ترکیه هفته گذشته اعلام کرد برای ایجاد هماهنگی با سایر مناطق جهان و سنجش بهتر تحولات اقتصادی، نحوه ارزیابی و محاسبه تولید ناخالص داخلی را تغییر داده است. به همین دلیل، تولید ناخالص داخلیِ امسال به جای سال 1998، با آمار و ارقام سال 2009 مقایسه خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها