قطعی شدن حضور تیلرسون در رأس وزارت‌خارجه آمریکا

قطعی شدن حضور تیلرسون در رأس وزارت‌خارجه آمریکا
سه شنبه 23 آذر 1395 - 08:24

قرار است ترامپ امروز، رکس تیلرسون را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا معرفی کند.

العالم - آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اعضای تیم انتقالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، از تصمیم قطعی وی برای انتصاب «رکس تیلرسون،» مدیر ارشد اجرایی شرکت نفتی «اکسان‌موبیل،» به سمت وزیر امور خارجه آمریکا خبر می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در خصوص روابط نزدیک وی با روسیه و پوتین ابراز نگرانی کرده اند.
قرار است ترامپ، تصمیم خود را در خصوص تیلرسون صبح امروز به وقت واشینگتن (عصر امروز به وقت تهران) اعلام کند. رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک، و میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 نیز در لیست گزینه‌های ترامپ برای تصدی این سمت حضور داشتند. باب کورکر و دیوید پاترئوس نیز سایر اعضای لیست ترامپ بودند. به گفته نزدیکان ترامپ، وی اواخر روز دوشنبه تصمیم خود را تلفنی به اطلاع رامنی، کورکر و پترائوس رساند.
رکس تیلرسون 64 ساله – که متولد ویچیتا است و لهجه‌ای تگزاسی دارد -- در شرکت نفتی اکسان‌موبیل سابقه‌ای 40 ساله دارد و بیشتر وقت خود را صرف امضای قراردادهای نفتی و گازی در مناطق بحران‌زده جهان کرده است. اکسان‌موبیل در حدود 50 کشور و منطقه جهان نظیر ونزوئلا، قطر و اقلیم کردستان عراق فعال است.
به باور تحلیلگران، در صورت اعلام قطعی این انتصاب، تیلرسون با چالش جدیدی روبرو می‌شود. وی باید در جهان به دنبال ائتلاف‌هایی باشد که نه بر مبنای امضای قراردادهای تجاری، بلکه بر مبنای دیپلماسی شکل می‌گیرند. تیلرسون روابط بسیار نزدیکی با روسیه دارد و این امر می‌تواند تضادهایی را در سیاست رسمی واشینگتن در قبال مسکو عیان کند. وی در سال 2013 نشان رسمی دوستی روسیه را نیز دریافت کرد.
جان مک‌کین، سناتور کهنه‌کار جمهوری‌خواه ایالت آریزونا یکی از منتقدان سرسخت تیلرسون است. وی روز شنبه از روابط نزدیک تیلرسون و پوتین ابراز نگرانی کرد و وعده داد کنگره در این خصوص بررسی‌های جامعی انجام دهد. مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا و رقیب انتخاباتی ترامپ نیز یکی دیگر از منتقدان تیلرسون است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها