قانون تحریم‌های ایران، بدون امضای اوباما تمدید شد

قانون تحریم‌های ایران، بدون امضای اوباما تمدید شد
پنج‌شنبه 25 آذر 1395 - 10:15

رئیس ‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از امضای مصوبه تمديد تحريم‌های ايران امتناع کرد.

العالم - آمریکا

ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از امضای مصوبه تمدید تحریم‌های ایران سرباز زد. این بدان معناست که مصوبه کنگره با توجه به دارا بودن رأی مثبت اکثریت سنا، بدون امضای اوباما به طور خودکار به قانون تبدیل شد.
گفته می‌شود اوباما این تصمیم را برای کاهش نگرانی‌های ایران در خصوص بی‌توجهی و پشت پا زدن آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام اتخاذ کرده است.
گرچه کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود اوباما قانون تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران را امضا می‌کند، مهلت امضای آن نیمه‌شب (به وقت واشینگتن) سپری شد و اوباما آن را امضا نکرد. به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، اوباما تصمیم گرفت این مصوبه بدون امضای وی به قانون تبدیل شود.
در بیانیه ارنست آمده است: «دولت آمریکا از تمامی اختیارات الزام‌آورش برای حذف همه تحریم‌های مرتبط که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو شده اند، استفاده خواهد کرد.»

بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور پس از تأیید یک طرح در کنگره، برای امضا، وتو و یا تبدیل آن به قانون بدون این که آن را امضا کند، 10 روز مهلت دارد؛ در صورتی که کنگره تعطیل نشده باشد. گرچه قانون‌گذاران آمریکایی در حال گذراندن تعطیلات پایان سال هستند، کنگره به لحاظ فنی در تعطیلات به سر نمی‌برد و همین هفته نیز جلساتی تشریفاتی برگزار می‌کند.
به نوشته وبسایت ای‌بی‌سی نیوز، اقدام اوباما نشان‌دهنده ناخرسندی وی از مصوبه کنگره است. کاخ سفید استدلال می‌کند تمدید تحریم‌های ایران ضروری نیست؛ چرا که دولت آمریکا در صورت لزوم، ابزارهای تنبیهی مناسبی برای برخورد با ایران در اختیار دارد. اوباما نگران است تمدید تحریم‌ها، توافق هسته‌ای ایران را تهدید کند.
دولت آمریکا بر این نکته تأکید می‌کند که اگر ایران به تعهداتش در برجام متعهد بماند، تمدید تحریم‌ها تأثیری بر این کشور نخواهد داشت. اما ایران، مصوبه کنگره و تمدید تحریم‌ها را نقض آشکار برجام می‌داند.

پربیننده ترین خبرها