رزم ناو چینی زیردریایی آمریکا را توقیف کرد

رزم ناو چینی زیردریایی آمریکا را توقیف کرد
شنبه 27 آذر 1395 - 08:24

چین یک زیردریایی بدون سرنشین متعلق به یک کشتی اقیانوس شناسی آمریکایی را در دریای چین جنوبی توقیف کرد؛ اقدامی که با اعتراض دیپلماتیک آمریکا و تقاضا برای بازگرداندن این زیردریایی روبرو شد.

العالم ـ آسیا
 

به گزارش رویترز،‌ مقامات آمریکا روز جمعه اعلام کردند که یک رزم ناو چینی (کشتی جنگی) در دریای چین جنوبی یک زیردریایی بدون سرنشین را که توسط یک کشتی اقیانوس شناسی آمریکا در این آبها مستقر شده بود، توقیف کرد.

در پی توقیف این زیردریایی، مقامات آمریکا ضمن اعلام اعتراض دیپلماتیک خود خواستار رفع توقیف و بازگرداندن این زیردریایی بدون سرنشین شدند.

این زیردریایی بدون سرنشین روز پانزدهم دسامبر توسط کشتی جنگی چین و در فاصله ۵۰ مایل دریایی در شمال غربی «خلیج سوبیک» توقیف شد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این زیردریایی بدون سرنشین به طور کاملاً قانونی در حال انجام نقشه برداری نظامی در آبهای چین جنوبی بود.

پنتاگون در نشستی خبری با تأیید این خبر گفت که زیردریایی توقیف شده به فناوری قابل استحصال از بازار مجهز بوده و به مبلغی بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار آمریکا فروخته شده است.

با این حال، پنتاگون توقیف این زیردریایی بدون سرنشین را موضوعی مهم و جدی می داند و این اقدام پکن را ضبط و تصاحب اموال نظامی آمریکا قلمداد می کند.

سناتور «بن کاردین» از اعضای ارشد و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا این توقیف را «نقض بسیار بی شرمانه حقوق بین الملل» خواند.

این درحالی است که «ری میباس» فرمانده نیروی دریایی آمریکا «روند رو به رشد چین» را یکی از دلایل لزوم گسترش ناوگان دریایی‌ آمریکا به ۳۵۵ فروند کشتی- از جمله ۱۲ یدک کش، ۱۰۴ شناور رزمی بزرگ، ۳۸ کشتی خاکی- آبی و ۶۶ زیردریایی- دانست.

به گزارش مهر، این توقیف یک روز پس از آن روی داد که سفیر چین در آمریکا اعلام کرد پکن هرگز بر سر موضوعاتی همچون حاکمیت ملی یا تمامیت ارضی خود با واشنگتن معامله نخواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها