الجزیره، پیشتاز در جعل تصاویر حلب

الجزیره، پیشتاز در جعل تصاویر حلب
سه شنبه 30 آذر 1395 - 01:23

در ادامۀ سریال وارونه جلوه دادن حقایق حلب، برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان به انتشار تصاویر قدیمی از سوریه و فلسطین دست می‌زنند و آن را به حوادث اخیر حلب نسبت می‌دهند.

العالمسوریه
احمد موفق زیدان مدیر دفتر سابق الجزیره در پاکستان، تصاویری را منتشر کرده و مدعی شده است که مربوط به اعدام های گروهی دوشنبه شب گذشته در سوریه است.
وی در حساب کاربری خود در فیسبوک در توضیح این تصویر نوشت: «اعدام های گروهی که روسیه در حلب انجام داده است».

درحالی که این تصویر متعلق به کشتار داعش در ژانویۀ 2014 در بیمارستانی در حلب است و قربانیانش، فعالان رسانه ای، امدادگران، کادر آمبولانس و زنان بودند.


به رغم آن که تصویر منتشر شده توسط زیدان دروغین است اما با استقبال گستردۀ کاربران در شبکه های اجتماعی روبرو شد؛ چنان که بیش از 8 هزار لایک دریافت کرد و بیش از 16 هزار بار بازنشر شد.
عزت الجرف، عضو گروه اخوان المسلمین مصر که در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی، نمایندۀ پارلمان مصر بود نیز با انتشار تصویری که مدعی شده تازه و متعلق به خیابان های مصر است، مشارکت کرده است.

حقیقت آن است که این تصویر متعلق به یکی از خیابان های محلۀ دوما در حومۀ دمشق در سال 2015 است که در آن دوره، شاهد درگیری هایی میان ساکنان محله و تروریست هایی است که کنترل منطقه را در دست گرفته بودند.

تصویر دیگری که به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شد، پدری را نشان می دهد که کودکش را در آغوش دارد و وسط خرابه ها می دود. ادعا شده است که او از قربانیان عملیات آزادسازی حلب است. 

اما این تصویر قدیمی و مربوط به سپتامبر گذشته است.

تصویر دیگر که با همدردی گسترده مواجه شد دو کودک را نشان می دهد که در آغوش یکدیگر کشته شده اند. این ادعا مطرح شده است که آنها از قربانیان جنگ اخیر حلب هستند.

در حالی که این تصویر متعلق به دو کودک در یکی از حملات صهیونیست ها به باریکۀ غزه در فلسطین است.

202

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها