مقام بلندپایه مصری به ایران می‌آید؟

مقام بلندپایه مصری به ایران می‌آید؟
جمعه 3 دی 1395 - 07:21

در واکنش به بازدید یک مقام عربستانی از سد رنسانس در اتیوپی، مصر خود را برای اعزام رسمی یکی از مقامات رده بالای این کشور به تهران آماده می کند.

العالم - ایران - مصر

پایگاه اینترنتی میدل ایست آبزرواتور نوشت؛ منابع مصری فاش کردند که این کشور قصد دارد در واکنش به بازدید اخیر مشاور ملک سلمان از سد رنسانس، یک وزیر کابینه خود را به تهران بفرستد.

این منابع همچنین گفته اند که امارات متحده عربی قبلا تلاش کرده بود در آخرین لحظه مانع سفر طارق ال ملا وزیر نفت مصر به تهران شود، سفری که می توانست اولین دیدار یک مقام ارشد مصری از ایران از سال 2012 به این سو، به شمار آید. در ماه نوامبر گذشته، رویترز گزارش داد که وزیر نفت مصر برای بستن قراردادهای نفتی جدید به ایران سفر خواهد کرد، اما این خبر از سوی هر دو کشور تکذیب شد.

منابع مطلع می گویند که موضوع سفر وزیر نفت مصر به تهران که دو ماه پیش خبر آن به بیرون درز کرد، در چارچوب رد وبدل شدن پیام های سیاسی بین مصر و عربستان سعودی در پی توقف عرضه نفت شرکت نفتی آرامکو عربستان به مصر مطرح شده است. بر اساس توافق موجود با شرکت نفت مصر، آرامکو متعهد شده است که  در ازای دریافت 23 میلیارد دلار ماهانه 700 هزار تن نفت  به مدت 5 سال به مصر صادر کند و مصر بهای آن را طی  15 سال پرداخت کند.

این منابع همچنین گفته اند که در محافل تصمیم گیری مصر درباره اینکه کدام وزیر کابینه این کشور به ایران سفر کند، اختلاف نظر وجود دارد. به این معنا که در حالیکه برخی مقامات مصر خواهان سفر یکی از وزرای اقتصادی به تهران هستند، برخی دیگر فشار می آوردند که سامح شکری وزیر خارجه مصر، به ایران سفر کند تا این سفر بتواند اهداف لازم در ارائه پاسخی مناسب به مواضع کشورهای حوزه خلیج فارس را که باعث خشم قاهره شده است، بر آورده کند.

با این حال، بازدید احتمالی سامح شکری از ایران با مخالفت های زیادی در بین مقامات در مصر مواجه خواهد شد و آنها معتقدند که این کار تجاوز از خطوط قرمز کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می آید. آنها همچنین بر این باورند که سفر احتمالی وزیر خارجه مصر نه تنها خشم عربستان سعودی، بلکه عصبانیت امارات متحده عربی را هم بر خواهد انگیخت.

علاوه بر این، گمانه زنی در محافل سیاسی مصر بر این اصل استوار است که نوعی هماهنگی بین ریاض و دوحه در مورد سفر اخیر شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر به اتیوپی وجود دارد . سفری که گفته می شود در پاسخ به اتهام مصر در زمینه دخالت قطر در بمب گذاری در کلیسای قبطی های این کشور، صورت گرفته است. هفته گذشته، وزارت کشور مصر، قطر را به حمایت از قتل عام مرگبار کلیسای سنت پیتر متهم کرد که طی هفته گذشته 25 کشته و 49 زخمی بر جای گذاشت، این اتهام از سوی قطر رد شد و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آن را محکوم کردند.

دکتر عاطف السعداوی، متخصص در مرکز سیاسی - راهبردی الاهرام معتقد است که روابط میان مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس از خطوط قرمز خود گذشته است. سعداوی بر این باور است که سفر یک مقام ارشد مصری به تهران در روزهای آینده به وقوع خواهد پیوست. وی می گوید پرسش مطرح در محافل سیاسی مصر در مورد انجام یا انجام نشدن این سفر نیست، بلکه بحث بر سر زمان انجام این سفر و اینکه کدام وزیر به تهران برود، مطرح است.

در همین زمینه، سعداوی معتقد است که وضعیت تنش میان مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس به جایی نرسیده که مصر سامح شکری وزیر امور خارجه را به تهران بفرستد و به احتمال زیاد مصر یک وزیر اقتصادی را به تهران خواهد فرستاد.

روابط بین مصر و عربستان سعودی پس از آنکه مصر از پیش نویس قطعنامه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه حلب حمایت کرد، به تیره گی گرائیده است. رای مصر در روز 8 اکتبر در حمایت از قطعنامه روسیه در شورای امنیت درباره حلب وجود شکاف بی سابقه ای بین مصر و قویترین متحد عرب این کشور یعنی  عربستان سعودی را برملا کرد. این رای مصر باعث شد عربستان سعودی این اقدام مصر را برای اولین بار بطور آشکارا محکوم کند . این انتقاد عربستان با قطع تخفیف ماهانه در زمینه حق حمل محموله های نفتی به مصر همراه بود ، چیزی  که برای اقتصاد رو به زوال مصر مهم تلقی می شود.

از آن زمان به این سو، نوعی جنگ سرد بین دو کشور آغاز شده و هر کدام از طرفین به شیوه ای بی سابقه اقدام به مقابله به مثل  در برابر هم دیگر می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها