گرمای هوا در قطب شمال رکوردشکن می‌شود

گرمای هوا در قطب شمال رکوردشکن می‌شود
شنبه 4 دی 1395 - 11:55

پژوهشگران از افزایش کم‌سابقه دمای هوا در قطب شمال در ایام کریسمس خبر می‌دهند.

العالم - گوناگون

بی‌بی‌سی گزارش داد؛ در آستانه فرا رسیدن ایام کریسمس، دمای هوای قطب شمال ممکن است تا 20 درجه از متوسط دمای آن بالاتر برود. به گفته پژوهشگران، این افزایش دما که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، به دلیل تغییرات زاده دست بشر پدیدار شده است.
دمای هوا در منطقه قطب شمال، در دو ماه اخیر 5 درجه بالاتر از سطح متوسط آن بوده است. ماهواره‌ها نیز در فصل تابستان، کمترین میزان یخ را در آب‌های این منطقه ثبت کردند.
به گفته دکتر «فریدریک اوتو»، پژوهشگر ارشد در مؤسسه محیط زیست آکسفورد، این موج گرما در دوران پیش از عصر صنعتی بسیار نادر بود. در آن زمان، انتظار می‌رفت چنین موج گرمایی تقریباً هر 1000 سال یک بار رخ دهد.
وی افزود: «کاهش یخ‌های موجود در دریا‌ها به این پدیده کمک می‌کند. ... اگر جهان گرم شود، یخ‌های دریایی و زمینی آب می‌شوند و سطوح تاریک آب و خاک را آشکار می‌کنند. به همین دلیل، نور خورشید هم به جای این که به وسیله یخ منعکس شود، جذب می‌شود.»
بنا بر مندرجات الگوهای پیش‌بینی، احتمال ایجاد امواج گرما هم‌اکنون هر دو سال یک بار است. اما اگر هوا بر همین منوال گرم شود، امواج گرما هر سال یک بار رخ خواهد داد و به محیط زیست، آسیبی جبران‌ناپذیر وارد خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها