تحلیل خبرگزاری فرانسه از اوضاع ریال و دلار

تحلیل خبرگزاری فرانسه از اوضاع ریال و دلار
يکشنبه 5 دی 1395 - 15:22

خبرگزاری فرانسه از ادامه کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در روز یکشنبه خبر داد.

العالم - ایران

خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: روز یکشنبه ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا باز هم کاهش یافت؛ روندی که در 6 ماه اخیر، نزول 17 درصدی ارزش ریال را علی‌رغم لغو تدریجی تحریم‌ها به همراه داشته است.
امروز هر دلار آمریکا، 4130 تومان معامله شد که در قیاس با 6 ماه پیش، حدود 600 تومان افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که دولت ایران، نرخ رسمی ارزش دلار را 3230 تومان می‌داند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، سیر نزولی ارزش ریال ایران از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی ترامپ، شتاب بیشتری گرفته است. ترامپ تهدید کرده است کشورش را از توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی خارج کند. این توافق برای توقف برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو بخشی از تحریم‌های مالی و اقتصادی تهران حاصل شد.
به نظر می‌رسد بانک مرکزی ایران، مداخله خود را در بازار ارز، بدون ارائه توضیح کاهش داده است. به گفته یک صراف در تهران که نخواست نامش منتشر شود، بانک مرکزی پیشتر با تزریق دلار به بازار، مانع افزایش بهای دلار می‌شد؛ ولی این مداخله در هفته‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.
تشدید تحریم‌ها در سال 2012، تأثیر مخربی بر ریال داشت؛ چرا که ارزش واحد پول ایران را از 1000 تومان در برابر هر دلار، به 3500 تومان رساند.
به باور تحلیلگران، علت اصلی بروز این مشکل، امتناع بانک‌های بزرگ از بازگشت به ایران است آن هم در شرایطی که تحریم‌ها لغو شده است. امتناع آن‌ها، امضای قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری را با مشکل روبرو کرده است.
بانک‌های بین‌المللی بزرگ، نگران حضور در اقتصاد ایران هستند. آن‌ها همچنین از آن بخش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که همچنان پابرجاست، هراس دارند.
حالا این نگرانی وجود دارد که کاهش ارزش ریال، به بالا رفتن نرخ تورم منجر شود؛ چرا که واردکنندگان مجبورند هزینه بیشتری برای واردات بپردازند. این امر می‌تواند یکی از موفقیت‌های دولت حسن روحانی را با شکست روبرو کند. از سال 2013 و زمان انتخاب وی، نرخ تورم از بیش از 40 درصد به 8.6 درصد رسیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها