العالم ـ ایران
داود پرهیزکار خاطرنشان کرد، بر اساس طرح جامع شبکه راداری در کشور، ۲۴ رادار در این طرح در نظر گرفته شده که تا کنون ۹ مورد آن راه اندازی شده است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی اعلام کرد: رادار اردبیل آخرین رادار هواشناسی است که در کشور خریداری و در دولت یازدهم نصب و راه اندازی شده است.
این رادار از نوع باند ایکس بوده و دارای بردی ۱۰۰ کیلومتری است که می تواند منطقه اردبیل را تحت پوشش خود قرار دهد.
پرهیزکار گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم هر ۲۴ رادار مورد هدف در این برنامه در کل کشور اجرایی شود.
رادار کنترل گرد و خاک
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مدل گرد و خاک نصب و راه اندازی شده فعلی در کشور نیز افزود: این مدل جزء پیشرفته ترین مدل های موجود در جهان بوده که هم اکنون در کشور راه اندازی و مرحله تست بوده و خروجی آن نیز گرفته شده است.
این مقام مسئول کم بودن تعداد ایستگاه های سنجش گرد و خاک در کشور را یکی از مشکلات در این مدل دانست و گفت: از آنجا که در استفاده از این مدل به داده های سنجش گرد و خاک نیاز است، باید شبکه پایش گرد و خاک را در سطح کشور توسعه دهیم. تا کنون ۱۷ ایستگاه در سطح کشور در اختیار داریم که باید تعداد آن ها را حداقل به ۲۰۰ مورد افزایش دهیم تا بتوانیم داده های مورد نیاز برای این مدل را تأمین کنیم.
وی در تشریح این مدل تصریح کرد: مدل گرد و خاک دو نوع داده ورودی دارد. یکی از داده ها، خروجی مدل های هواشناسی بوده که میدان باد را برای روزهای و ساعت های آینده مشخص می کند. این داده نشان می دهد که باد با چه سرعتی و به چه سمتی حرکت خواهد کرد.
پرهیزکار اضافه کرد: داده های بعدی که در این مدل مورد استفاده قرار می گیرند داده های مربوط به منابع گرد و خاک هستند که متأسفانه این منابع نیز طی سال های اخیر در داخل و خارج از کشور به واسطه خشکسالی و هم بی تدبیری های صورت گرفته افزایش پیدا کرده اند.
به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور این مدل در نهایت منبع خیزش گرد و خاک را شناسایی و تحت تأثیر جریان بادی که مدل هواشناسی تعییین کرده است در انتها به ما می گوید که غلظت این گرد و خاک در کجا افزایش می یابد و به چه سمتی حرکت می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پایان با اشاره به فعالیت های مشترک سازمان هواشناسی کل کشور با پژوهشگاه فضایی اعلام کرد: این پروژه مشترک در ارتباط با ساخت رادار هواشناسی بوده و از آنجایی که رادارهای هواشناسی از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای برخوردار هستند دانش آن باید در کشور ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر این پروژه با همکاری یک شرکت ژاپنی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده وانتظار می رود در بهار سال ۹۶ نمونه آزمایشی آن به بهره برداری برسد.