«حذف آمریکا از مذاکرات سوریه؛ ضامن تداوم آتش‎‏بس»

«حذف آمریکا از مذاکرات سوریه؛ ضامن تداوم آتش‎‏بس»
شنبه 11 دی 1395 - 04:01

یک کارشناس سیاسی می‎‏گوید حذف آمریکا از مذاکرات بر سر برقراری آتش‎بس در سوریه ضامن تداوم این توافق خواهد بود.

العالم- آمریکا

به گزارش پرس تی وی فارسی، جیمز جاتراس، تحلیل‌گر سابق سیاست ‎‏خارجی مجلس سنای آمریکا، در گفت‌وگو با شبکۀ خبری پرس تی‌وی دربارۀ توافق آتش‌بس سراسری در سوریه، گفت: «حذف دولت [باراک] اوباما [رئیس‌جمهور امریکا] پیش‌شرط لازم برای شکل‎گیری هر نوع آتش‎بس پایدار خواهد بود.»

وی با اشاره به مذاکرات پیشین سوریه در ژنوِ سوئیس که به شکست انجامید، گفت امریکا در آن مذاکرات حتی قادر نبود توضیح دهد که کدام گروه شبه‏‌نظامی به‌اصطلاح «میانه‎رو» است «چراکه اصلاً چیزی تحت عنوان گروه‎ میانه‎رو» در بحران سوریه وجود ندارد.
جاتراس گفت: «حذف دولت اوباما نه‌تنها نشانگر ورشکستگی سیاسی این دولت است بلکه نشان می‎دهد چطور اوباما ایالات‌متحده را حقیر کرده است.»

این تحلیل‎گر افزود از این‏که اوباما به این میزان «حضور خود و ایالات‌متحده را در امور بین‌المللی غیرضروری» کرده، شگفت‌زده شده است.

وی از این‎که دولت اوباما هفته‎های پایانی خود را سپری می‌کند، استقبال کرد و افزود امیدوار است دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا که از اول بهمن زمان امور را در دست خواهد گرفت، در مسیر درست حرکت کند.

جاتراس تصریح کرد باوجود اصرار امریکا، ترکیه و متحدانشان بر تغییر دولت در سوریه، انتقال قدرت در این کشور عربی صورت نخواهد گرفت.

جیمز جاتراس

این کارشناس سیاسی با اشاره به نقش ترکیه در مذاکرات اخیر سوریه، گفت بشار اسد، رئیس‎جمهور سوریه، در منصب خود باقی خواهد ماند و «اگر ترکیه منافع خود را در نظر بگیرد» به نحوی با این مسئله کنار خواهد آمد.
آنکارا در اقدامی غیرقانونی از شهریورماه در تلاش برای آنچه نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کردتبار می‌نامد، با اجرای عملیاتی موسوم به «سپر فرات» تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر و از شبه‌نظامیانِ معارض دولت سوریه در مناطق تحت تسلط گروه داعش حمایت کرده است.

دمشق بارها ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده است. ولید معلم، وزیر امور خارجۀ سوریه روز پنجشنبه (9 دی) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد دمشق به آنکارا اعتماد ندارد چراکه دولت ترکیه «به‌طور مستقیم از تروریسم و تروریست‎ها حمایت مالی و نظامی کرده و اشغالگر بخشی از خاک سوریه است».

اما آنکارا اخیراً همکاری خود را با مسکو افزایش داده است و همین موضوع گمانه‎زنی‎ها را دربارۀ فاصله گرفتن ترکیه از امریکا افزایش داده است.

جاتراس گفت اگر ترکیه واقعاً تصمیم به فاصله گرفتن از سیاست‎های امریکا و ممانعت از ورود و خروج تروریست‎‏ها به سوریه از طریق مرزهایش گرفته باشد، این موضوع می‎‏تواند «به امری امیدوارکننده برای آیندۀ مبارزه با تروریسم منتهی شود.»

امریکا حلال تمام مشکلات جهان نیست

لورنس جی. کُرب، دستیار اسبق وزیر دفاع امریکا، نیز در گفت‌وگو با شبکۀ پرس تی‌وی گفت برقراری آتش‎بس در سوریه «بسیار مهم» است زیرا بازیگران اصلی بحران سوریه بر سر آن به توافق رسیده‌‎اند.

وی افزود این‏که ترکیه و روسیه باوجود داشتن دیدگاه‎های متفاوت دربارۀ آیندۀ سوریه به توافق رسیده‌‏اند، اهمیت این آتش‎بس را دوچندان می‎کند.

اورنس جی. کرب

این تحلیل‌گر تصریح کرد: «خوب است که ایالات‏‌متحده دخالتی ندارد چراکه آن‎ها [بازیگران منطقه‌ای] نمی‏‌خواهند یک قدرت غربی رخدادهای آتی جهان عرب و جهان اسلام را به آن‌ها دیکته کند.»
کُرب گفت حذف امریکا از توافق آتش‏‎بس نشان می‎دهد که ایالات‌متحده نمی‎تواند مشکلات تمام جهان را حل کند و می‌بایست با تهدیدات مستقیم علیه امنیت خود مقابله کند.

وی همچنین گفت هدف مشترک روسیه، ایران و ترکیه جلوگیری از جنگ میان ارتش سوریه و گروه‎های شبه‎نظامی و تمرکز بر گروه تروریستی داعش است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز پنجشنبه به نقل از ارتش این کشور اعلام کرد آتش‎بس سراسری از نیمه‌‏شب پنج‏‎شنبه باهدف دستیابی به راه‏‎حل سیاسی و پایان 6 سال درگیری در سوریه، آغاز می‎شود.

این آتش‎بس که پس از توافق مسکو و آنکارا اعلام و اجرا شد، شامل گروه‎‏های تروریستی همچون داعش، جبهه‌النصره و گروه‎های وابسته به آن‎ها نمی‎شود.

سوریه از اسفند 1389 صحنۀ جنگ مرگباری است که به گفتۀ دولت دمشق برخی کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها ازجمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه از آن حمایت کرده‌‎اند.

آتش‌افروزی گروه‌های معارض دولت سوریه به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شده و میلیون‌ها آواره نیز برجای گذاشته است.

بسیاری از ناظران معتقدند که گروه‌های تکفیری فعال در سوریه تحت تأثیر و سلطۀ ایدئولوژی وهابیت قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها