روسیه:اعضای شورای امنیت اوضاع را پیچیده نکنند

روسیه:اعضای شورای امنیت اوضاع را پیچیده نکنند
يکشنبه 12 دی 1395 - 00:08

نماینده دایم روسیه در سازمان ملل با بیان انجام تلاش های گسترده برای رسیدن به قطعنامه امروز شورای امنیت در باره سوریه افزود : از اعضای شورای امنیت می خواهم در صورتی که نمی توانند از تلاش های ما حمایت کنند پس اوضاع را پیچیده نکنند

ویتالی چورکین پس از تصویب پیش نویس قطعنامه روسیه و ترکیه درباره حمایت از آتش بس سوریه در شورای امنیت سازمان ملل درسخنانی گفت: قطعنامه ای که امروز تصویب شده است بر ضرورت پایبند بودن به آتش بس و توقف درگیری ها و گفتگو در آستانه قزاقستان تاکید دارد و هیئت گروه های معارض برای اولین بار با یکدیگر دیدار می کنند.

وی افزود : رسیدن به این توافق بر اساس قطعنامه های 2254 و 2268 شورای امنیت بوده است. بسیار مهم است که شورای امنیت از تلاش های روسیه و ترکیه حمایت کند. من امروز نمی خواهم از هیچ طرفی انتقاد کنم ولی می خواهم برای شرکای خود یادآور شوم که این روند بسیار پیچیده است. رسیدن به قطعنامه امروز بر اساس تلاش های گسترده بوده است. از اعضای شورای امنیت می خواهم در صورتی که نمی توانند از تلاش های ما حمایت کنند پس اوضاع را پیچیده نکنند و به دنبال ایجاد شک و تردید در توافقات سابق نباشند و این توافقات را به گونه خاص خود تفسیر نکرده و از جملات کلیشه ای استفاده نکنند.

وی یادآور شد : استفاده از این عبارات کلیشه ای نمی تواند نتیجه ای حاصل داشته باشد. باید به صورت جدی تلاش و این مسئله را تضمین کنیم که در سال 2017 می توانیم بحران سوریه را حل کنیم. ما بر این باوریم در صورتی که جامعه بین المللی به دنبال محقق کردن منافع ملت سوریه و صلح و ثبات منطقه باشد، می تواند به بحران این کشور پایان بدهد.

چورکین گفت: از همه اعضای شورای امنیت که از این قطعنامه حمایت کردند، تشکر می کنم. همچنین از تلاش های جدی نماینده ترکیه و هیئت نمایندگی این کشور در طول یک سال گذشته تشکر می شود. ما تا ساعاتی دیگر به پایان سالجاری نزدیک می شویم و دشوار بود که به حل و فصل بحران سوریه برسیم ولی توانستیم سالجاری را با تصویب قطعنامه با اجماع نظر به پایان برسانیم. این وضع نشان می دهد در صورتی که اعضای شورای امنیت بخواهند با یکدیگر همکاری کنند می توانند تصمیمات مهمی بگیرند.

وی افزود : در سالجاری تلاش های مختلفی برای حل بحران سوریه صورت گرفته است و سرگئی لاوروف و جان کری وزرای خارجه روسیه و آمریکایی نشست های زیادی داشته اند و در پی این نشست ها توافقات جدی حاصل شد ولی به دلایلی مختلفی که نمی خواهم به آن اشاره کنم، به این توافقات عمل نشد. روسیه و ترکیه و سوریه در گفتگو با گروه های معارض توانستند در پایان سالجاری به توافقاتی برسند و این توافقات به عنوان سند رسمی شورای امنیت ثبت شده است. این تلاش ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شنبه شب قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره آتش بس در سوریه را تصویب کرد.

 

پربیننده ترین خبرها