ایران بیست هواپیمای کوتاه برد از فرانسه می خرد

ایران بیست هواپیمای کوتاه برد از فرانسه می خرد
سه شنبه 14 دی 1395 - 09:11

ایران روز چهارشنبه قرارداد خرید بیست هواپیمای کوتاه برد را با شرکت فرانسوی هواپیماهای ترابری منطقه ای امضا می کند.

العالم- ایران

روزنامه لاتریبون نوشت: ایران روز چهارشنبه قرارداد خرید بیست هواپیمای کوتاه برد را با شرکت اروپایی «هواپیماهای ترابری منطقه‌ای» (ATR) امضا می‌کند.

این قرارداد، که این روزنامه با عنوان «آ ت ار نیز قرارداد شیرینی با ایران امضا می‌کند» به استقبال آن رفته است، بین تهران و این شرکت هواپیما‌سازی فرانسوی-ایتالیایی منعقد می‌شود.

میشل کابرون، سردبیر صنعت و خدمات روزنامه اقتصادی فرانسوی لاتریبون، در این مقاله نوشته است: ارزش این قرارداد برای درج در ترازنامه مالی سال ۲۰۱۶ شرکت اروپایی خیلی دیر است، اما دیر یافتن این قرارداد بهتر از هرگز نیافتن آن است... شنبه یک مقام عالی رتبه ایرانی اعلام کرد ایران و این سازنده در طول هفته جاری قرارداد نهایی برای خرید بیست فروند هواپیمای کوتاه برد را امضا می‌کنند. اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر راه و ترابری ایران، توضیح داده است که قرارداد خرید بیست هواپیما ارزشی بالغ بر چهارصد میلیون دلار (سیصد و هشتاد میلیون یورو) دارد.

آ ت ار، که سهامداران آن به طور مساوی شرکت ایرباس و شرکت ایتالیایی لئوناردو هستند، در فوریه گذشته از توافق موقتی برای فروش بیست فروند آت ار ۶۰۰-۷۶ به ایران با اختیار معامله بیست هواپیمای دیگر به ارزش یک میلیارد یورو خبر داده بود.

به نوشته لاتریبون، معاون وزیر راه ایران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که روز چهارشنبه مقامات شرکت اروپایی به تهران می‌آیند و اگر مشکلی نباشد قرارداد نهایی بین دو طرف امضا خواهد شد. تهران ماه گذشته با شرکت ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا قراردادهایی برای خرید مجموعا صد و هشتاد هواپیمای مسافربری را امضا کرده بود. این قرارداد‌ها بزرگ‌ترین قراردادهای امضا شده میان ایران و شرکت‌های غربی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ محسوب می‌شود.

لاتریبون در ادامه نوشت: در سال ۲۰۱۶، شرکت آ ت ار، که شماره یک جهانی در هوانوردی منطقه‌ای است، در مجموع تنها سی و شش سفارش خرید قطعی دریافت کرده است که با هدف‌گذاری اولیه این شرکت یعنی فروش ۹۰ فروند هواپیما فاصله زیادی دارد. مگر اینکه این شرکت قراردادهایی زیر سر داشته باشد که به ناگهان با اعلام آن‌ها همه را غافلگیر کند.

«پاتریک دو کاستل بایاک» مدیر شرکت آ ت ار، در ژوئیه ۲۰۱۶ در مصاحبه با لاتریبون گفته بود: «دلار قوی ما را فلج می‌کند زیرا مشتریان ما بیشتر خارج از حوزه دلار هستند و افت نرخ برابری ارزهای ملیشان در برابر دلار قدرت خرید آن‌ها را تضعیف می‌کند. برزیل که با داشتن هشتاد و دو فروند هواپیمای آ ت ار، دومین مشتری ما از نظر تعداد در جهان است چنین وضعی دارد. با این اوصاف بهای هواپیما‌ها برای خریداران بالقوه گران‌تر شده است. از سوی دیگر، قیمت ناپایدار سوخت هواپیما یعنی نفت سفید، که یک مولفه اصلی در هزینه عملیات پروازی هواپیما‌ها است، تصمیم گیری مشتریان بالقوه را برای خرید با کندی و تردید مواجه ساخته است».

لاتریبون نتیجه گیری کرد: با همه این احوال این شرکت اروپایی در شش سال گذشته پر فروش‌ترین سازنده هواپیماهای کوتاه برد منطقه‌ای بوده و بالاخص مدل هواپیمای آت ار ۶۰۰ با استقبال زیادی در جهان در سال‌های اخیر روبرو شده است. این مهم بالاخص در منطقه آسیا-اقیانوسیه مشاهده می‌شود که در آنجا ۳۷۰ فروند هواپیما از این دست فعالند. این تعداد سه برابر نسبت به ده سال قبل بیشتر است و شصت شرکت هواپیمایی آن‌ها را مورد بهره برداری قرار می‌دهند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها