فعال حقوق بشری عربستانی به 8سال حبس محکوم شد

فعال حقوق بشری عربستانی به 8سال حبس محکوم شد
چهارشنبه 22 دی 1395 - 17:23

دادگاه عربستان، حکم حبس هشت ساله یک فعال حقوق بشری عربستانی را تایید کرد.

العالمعربستان

"مرکز حقوق بشر خلیج (فارس)" در بیانیه ای اعلام کرد که دادگاه عربستان حکم 8 سال حبس عبدالعزیز شبیلی فعال حقوق بشری عربستانی را تایید کرده است.

این مرکز حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد که عبدالعزیز شبیلی علاوه بر حبس از انتشار مطالب بر روی شبکه های اجتماعی به مدت هشت سال پس از آزادی نیز محروم شده است.

دادگاه عربستان همچنین اعلام کرده که این مدافع حقوق بشر اجازه سفر نیز نخواهد داشت.

مرکز حقوق بشر خلیج فارس که مقرش در کپنهاگ و بیروت است، اعلام کرد، این حکم دیروز (سه شنبه) صادر شد و مشابه حکمی است که ماه مه در حق این فعال حقوق بشر صادر شده بود.

شبیلی پیشتر تصمیم گرفت که دادگاه ذی ربط سعودی را به رسمیت نشناسد زیرا عقیده داشت که فعالان حقوق بشر و صاحبان عقیده و رای عمومی را نمی توان به جرم ارتکاب اقدامات تروریستی محاکمه کرد و این درحالی است که، دادگاه عربستان در برخورد با فعالان حقوقی، مسیری کاملا متفاوت در پیش گرفته است.

مرکز حقوق بشر خلیج فارس اضافه کرد که شبیلی از شبکه اجتماعی برای طلب اصلاحات و دفاع از حقوق بشر در عربستان استفاده کرده بود.

شبیلی یکی از اعضای ارشد کانون حقوق سیاسی و مدنی عربستان است که در سال 2013 توسط دادگاه عربستان منحل اعلام شد.

عفو بین الملل اعلام کرده است که وی آخرین بنیانگذار این گروه است که حبس می شود.

مرکز حقوق بشر خلیج فارس تصریح کرد، حکم شبیلی که پس از محاکمه نمایشی و نامنطبق بر معیارهای بین المللی و رویه قضایی صادر شده، بخشی از روندی است که مقام های سعودی در پیش گرفته اند.

این مرکز روز گذشته نیز اعلام کرد که مقامات سعودی دو فعال حقوق بشری دیگر را نیز در چند روز گذشته بازداشت کرده اند بدون این که تاکنون تفهیم اتهام شده باشند.

213-9

پربیننده ترین خبرها