درخواست بنگلادش برای بازگشت مسلمانان میانمار به کشورشان

درخواست بنگلادش برای بازگشت مسلمانان میانمار به کشورشان
پنج‌شنبه 23 دی 1395 - 12:22

نخست وزیر بنگلادش از میانمار خواست ده‌ها هزار مسلمان ستمدیده روهینگا را به سرزمین خود بازگرداند.

العالمآسیا
شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش، روز پنجشنبه در نشستی با "کیاو تین" معاون وزیر امورخارجه برمه گفت: میانمار باید مسلمانان روهینگیا را که به بنگلادش مهاجرت کردند، بازگرداند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از آغاز عملیات ارتش میانمار در اکتبر 2016 در ایالت راخین (غرب میانمار) دست کم 65 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از این کشور گریخته اند. یک سوم این تعداد اعلام شده در گزارش سازمان ملل، طی هفته گذشته از این کشور فرار کرده اند.

در پی افزایش شمار پناهجویان، بنگلادش مجبور شده است برای جلوگیری از ورود بیشتر آوارگان میانماری، علاوه بر استقرار بیشتر نیرو در مناطق مرزی کشتی هایی را در سواحل خود مستقر کند.

وزارت خارجه بنگلادش در دسامبر 2016، با فراخوان سفیر میانمار در داکا، نگرانی شدید خود را درباره وضعیت وخیم مسلمانان روهینگیا اعلام کرد.

این درحالی است که دولت میانمار مسلمانان روهینگا را به رسمیت نمی شناسد و آنها را مهاجرانی غیرقانونی می داند که از بنگلادش به این کشور وارد شده اند.

سرکوب مسلمانان روهینگیا با وجود به قدرت رسیدن انگ سان سوچی -برنده جایزه صلح نوبل- در میانمار، هیچ تغییری نکرده است.

دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.
در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در استان راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

221

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها