رئیس جمهوری: عربستان مشکل را خودش آغاز کرد

رئیس جمهوری: عربستان مشکل را خودش آغاز کرد
سه شنبه 28 دی 1395 - 17:07

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری گفت که عربستان سعودی با حمله به یک کشور همسایه که ا صلا مبنایی نداشت و ندارد، مشکل را خودش آغاز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در بخشی از نشست خبری که با حضور بیش از 200 خبرنگار، عکاس و تصویربردار برگزار شد درارتباط با روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بخصوص عربستان سعودی گفت : اساس دولت یازدهم روابط نزدیک با کشورهای همسایه بخصوص کشورهای اسلامی است.

وی افزود: عربستان سعودی مشکل را خودش آغاز کرد از حمله به یک کشور همسایه که اصلا مبنایی نداشت و ندارد. به نفع عربستان است که این حملات به یمن را قطع کند. مداخلات در بحرین و موضوع تروریزم در منطقه را قطع کند.

وی گفت : عربستان بعنوان یک کشور همسایه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم مشکل ما به تجاوز عربستان به یمن مداخلات این کشور در منطقه و بحرین است اما اینکه ما با عربستان در گذشته مذاکراتی داشتیم تا مسئله اعدام شیخ نمر و مسئله سفارت پیش آمده و آن ها یک جانبه روابط را قطع کردند. کشورهای مختلفی خواستند بین ایران و عربستان میانجی گری کنند. کویت و عراق از این جمله هستند شاید هفت تا هشت کشور دیگر هم هستند. ما امیدواریم ریشه های مسئله بتواند حل شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد : ما خواستار صلح و ثبات در منطقه هستیم. ایران قصد مداخله در مسائل داخلی عربستان دارد و نه می خواهد که عربستان از صحنه ساسی منطقه حذف شود و نه اینکه نقشی که می تواند داشته باشد حذف شود.

وی گفت : امیدوارم مسئولان عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کنند و اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند ما حاضریم در مسئله یمن و منطقه به عربستان کمک کنیم.

ایران خواستار ادامه آتش بس درسوریه است

رئیس جمهوری دربخش دیگری از این گفت و گو در ارتباط با بحران سوریه یادآور شد: خواست ایران ادامه آتش بس، ادامه روند مذاکرات و کمک به موفقیت مذاکرات، ادامه مبارزه با گروه های داعش و جبهه النصره و در نهایت استقرار و ثبات در سوریه است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه 24 تلویزیونی فرانسه در خصوص مذاکرات آستانه و همچنین نبود کشورهایی همچون عربستان و امریکا در این مذاکرات و نتیجه ارزیابی اش از  آینده این مذاکرات گفت: با تلاش جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه آتش بس صورت گرفت و این نشان می دهد که این سه قدرت قادرند  در حلب و درکل سوریه با گروه هایی که امروز در سوریه می جنگند آتش بس برقرار کنند و معنایش این است که این سه کشور صاحب نفوذند و می توانند این کار را انجام دهند.

وی افزود: اینکه با دعوت سه کشور ایران، روسیه و ترکیه گروه های مسلح آماده شدند که در آستانه با دولت سوریه مذاکره کنند معنایش این است که قدم اول موفقیت آمیز بوده است.

رئیس جمهوری با اشاره به کمک مخرب برخی کشورها در موضوع سوریه و همراهی آنان با تروریست ها گفت: برخی از این کشورها در مذاکرات آستانه نیستند اما به هر حال آنچه مهم است این است که گروه هایی که الان هستند بتوانند با دولت سوریه در زمینه هایی که قدم های اولیه است به توافق برسند.

وی افزود: اگر اجلاس آستانه بتواند اولین قدم موفقیت خود را به دست آورد مفید و سازنده خواهد بود.

آقای روحانی گفت: خواست ایران ادامه آتش بس، ادامه روند مذاکرات و کمک به موفقیت مذاکرات، ادامه مبارزه با گروه های داعش و جبهه النصره و در نهایت استقرار و ثبات در سوریه است.

وی افزود: امیدواریم در نهایت سوریه به ثبات و استقرار دست یابد که در نتیجه این ثبات، انتخابات واقعی و تحول باری در آینده سوریه محقق شود.

پربیننده ترین خبرها