وال استریت ژورنال:

کندی سرمایه‌گذاری در ایران پس از پیروزی ترامپ

کندی سرمایه‌گذاری در ایران پس از پیروزی ترامپ
پنج‌شنبه 30 دی 1395 - 11:09

به نوشته وال استریت ژورنال، شرکت‌های کوچک و میان‌رده به دلیل بیم از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا، به دنبال تجدید نظر در توافق‌های خود با ایران هستند.

العالم - ایران
روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: شرکت‌های کوچک و میان‌رده پس از انتخاب دونالد ترامپ، در حال بازنگری یا به تأخیر انداختن طرح‌های خود برای حضور در ایران هستند. این امر با توافق شرکت‌های بزرگ با ایران – علی‌رغم نگرانی‌ها در خصوص تحریم‌های جدید – در تضاد است.

«آنابهاو سینگ»، مدیر واحد فروش جهانی و بازاریابی شرکت «افری‌پایپس» می‌گوید شرکتش ارزیابی بازار ایران را پس از حصول توافق هسته‌ای، به دلیل پیروزی ترامپ متوقف کرده است. او در این خصوص می‌گوید: «منتظریم ببینیم ترامپ چه سیاست‌هایی در قبال ایران اتخاذ می‌کند و سپس از آن نقطه به حرکت‌مان ادامه خواهیم داد.»

ترامپ هنوز درباره طرح‌هایش در خصوص توافق هسته‌ای مهم دولت اوباما با ایران که به کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای تهران در ازای لغو بیشتر تحریم‌های بین‌المللی منجر شد، به وضوح اظهار نظر نکرده است. اما وی در زمان رقابت‌های انتخاباتی به شدت از توافق هسته‌ای انتقاد کرد و در آخرین مناظره انتخاباتی خود با هیلاری کلینتون، آن را «احمقانه‌ترین توافق در همه اعصار» نامید.

ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ پیشتر توافق هسته‌ای را یک «توافق بد» نامیده بود و هشدار داده بود برجام می‌تواند به «حذف» اسرائیل منجر شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، این ادبیات مانع از آن نشده است که غول‌هایی نظیر بوئینگ، ایرباس، رویال داچ شل، توتال و گروه ودافون پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای گروه 5 + 1 با تهران در ژانویه سال گذشته، به بررسی و ارزیابی بازار ایران نپردازند. هیچیک از این شرکت‌ها استراتژی خود را به دلیل انتخاب ترامپ تغییر نداده است. اما شرکت‌های کوچک نمی‌توانند به آسانی زیان‌های ناشی از لغو قراردادها به دلیل اعمال تحریم‌ها را جذب کنند.

تحریم‌های آمریکا در گذشته تأثیری ناخوش‌آیند بر شرکت‌های طرف قرارداد ایران داشت؛ چرا که برخی از این تحریم‌ها در خصوص هر شرکتی که پیوندهایی با آمریکا دارد، اعمال می‌شود. پیش از حصول توافق هسته‌ای در سال 2015، چندین بانک اروپایی به دلیل تخطی از محدودیت‌های واشینگتن در خصوص معامله با ایران، جریمه‌های سنگینی دریافت کردند. در این میان، شرکت‌های نفتی برای اجتناب از به جان خریدن جریمه‌ها از ایران خارج شدند.

در ادامه این مطلب آمده است: این وضع حتی بر تعدادی از توافق‌های صادراتی شفاف تأثیر گذاشته است. برای مثال، صادرات محموله‌ای شامل محصولات مرتبط با فناوری‌های انگلیس به ارزش 1 میلیون دلار به ایران، به دلیل انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای لغو شد.

البته برای شرکت‌های کوچک‌تر، چشم‌انداز آینده چندان هم ناامیدکننده نیست. برخی از آن‌ها امیدوارند ترامپ، توافق هسته‌ای را پاره نکند. واشینگتن نمی‌تواند به تنهایی توافقی را که چندین قدرت جهانی در سال 2015 در امضای آن سهیم بودند و هم‌اکنون به وسیله سازمان ملل و کشورهای مذاکره‌کننده در حال اجراست، به طور یکجانبه بی‌اثر کند. اما آمریکا می‌تواند با اعمال تحریم‌های جدید که شرکت‌ها را در ازای ادامه تبادلات تجاری با این کشور یا نظام بانکی آن به لغو قراردادهایشان با ایران وادار می‌کند، به تضعیف برجام بپردازد.
 

پربیننده ترین خبرها