مرکز فرماندهی ناتو در خلیج فارس تأسیس شد

مرکز فرماندهی ناتو در خلیج فارس تأسیس شد
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 22:59

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از تأسیس اولین مرکز فرماندهی منطقه‌ای خود در منطقه خلیج فارس خبر دادند.

العالم ـ آسیا

سازمان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه مرکز فرماندهی خود در کویت را تأسیس کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، این مرکز فرماندهی طی نشستی با حضور «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو و در چارچوب طرح ابتکاری نشست استانبول برای همکاری بین کشورهای عرب خلیج فارس و ناتو تأسیس شده است.

علاوه بر استولنبرگ، «صباح الخالد»، وزیر خارجه کویت، تعدادی از شخصیت‌های این کشور، «خالد بن احمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین، «عبد اللطیف بن راشد الزیانی»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس و سفیران کشورهای این شورا و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی حاضر در کویت در این نشست حضور داشتند.

وزیر خارجه کویت در سخنرانی خود در این نشست، بر اهمیت تقویت همکاری و تحکیم روابط با سازمان‌ها و هیأت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف مقابله با چالش‌های خطرناک پیشروی کشورهای جهان به ویژه پدیده منفور «تروریسم» تأکید کرد.

دبیر کل ناتو نیز در این نشست مدعی شد که این مرکز منطقه‌ای «با هدف ایجاد همکاری در ثبات منطقه در بلند مدت» تأسیس شده است.

وی افزود، این مرکز در تاریخ تأسیس ناتو، در نوع خود اولین مرکزی است که در منطقه خلیج فارس تأسیس می‌شود و مرکز مذکور برای همکاری بین ناتو و شرکای آن در خلیج فارس در همه زمینه‌ها به ویژه در خصوص جنگ علیه تروریسم مرکزی فعال و پویا خواهد بود.

دولت کویت و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همچنین در 28 فوریه سال گذشته میلادی «توافق نامه عبور» را بین خود امضا کردند که به موجب این توافقنامه، نیروهای کشورهای عضو ناتو حق عبور از اراضی و آسمان این کشور را دارند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو  در 4 آوریل 1949 میلادی با هدف دفاع جمعی در واشنگتن دی.سی پایتخت آمریکا شکل گرفت و اینک 28 عضو دارد.

ناتو قصد دارد یک مقر فرماندهی دیگر نیز در سرزمین‌های اشغالی تاسیس نماید.

کشورهای عرب خلیج فارس از جمله کویت و دبیر کل ناتو هدف از تأسیس این مرکز فرماندهی منطقه‌ای را مقابله با تروریسم عنوان داشته‌اند.

با این حال عدم جدیت این سازمان نظامی در مقابله با داعش در سوریه و عراق از یک طرف و حمایت مالی و تسلیحاتی برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از گروهک داعش از سوی دیگر، این احتمال را تقویت می‌کند که تحرکات این کشورها و ناتو تنها با هدف مقابله با ایران و کاهش نفوذ آن در منطقه صورت می‌گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها