العالم - گوناگون
هرچند در فرودگاههای پیشرفتهتر، با امکاناتی که در نظر گرفته شده احتمال این اتفاق به صفر رسیده است. بیشتر چمدانهای گمشده در طی 24 ساعت دوباره به صاحبش بازگردانده میشود اما باورکردنی نیست که میلیونها چمدان تحویل داده شده گم میشوند و یا آسیب میبیند. طبق پیمان مونترال که در سال 1999 میلادی جایگزین مقررات قدیمی پیمان ورشو شد، مسافران میتوانند حداکثر به میزان 1.131 حقوق دریافت ویژه (SDR) برای چمدان گمشده به ازای هر نفر مطالبه کنند. ارزش یک SDR به سبد پولهای رایج بینالمللی و نوسانات آن بستگی دارد. صندوق بینالمللی پول مقدار ارزش یک SDR به صورت روزانه محاسبه میکند.
شرکتهای هواپیمایی عادت ندارند که بیدرنگ غرامت را پرداخت کنند و میزان غرامتی که شما دریافت میکنید نیز به این بستگی دارد که در مورد ارزش محتویات چمدانتان چقدر دلیل و مدرک دارید. شرکت هواپیمایی موظف است از شروع روز هشتم تا پایان پنجاه و پنجمین روز، در صورت پیدا نشدن چمدان گمشده، هزینه خسارت مسافر را پرداخت کند.
معمولاً در سفرهای خارجی حداکثر خسارت در صورت گمشدن چمدان تا 20 کیلو، به ازای هر کیلوگرم 20 دلار است. در مسیر اروپا حداکثر 400 دلار و در مسیر آمریکا بر اساس مسافت، 640 دلار خسارت پرداخت میشود. البته بلیطهای فرست کلاس و بیزنس کلاس خسارات بیشتری دریافت میکنند. همچنین اگر چمدان شما، نه محتوای آن، آسیب ببیند میتوانید هزینه تعمیر آن یا یک کیف جایگزین دریافت کنید. بیمهی سفر میتواند کمککننده باشد و از بد شدن اوضاع جلوگیری کند.
قدم اول، قبل از خروج از فرودگاه گم شدن چمدان خود را گزارش کنید و تشریفات اداری را انجام بدهید
فراموش نکنید هرگز فرودگاه را بدون چمدان یا فرم گزارش بینظمی در خصوص اموال (PIR) ترک نکنید. قبل از اینکه محل استرداد چمدان را ترک کنید ضروری است که یکی از اعضای کارکنان شرکت هواپیمایی یا پیشخوان خدمات مشتری را برای گزارش گم شدن چمدانتان پیدا کنید. حتی اگر به شما گفته شود که کیفتان با پرواز بعدی وارد میشود فرم شکایت را پر کنید. در دفتر نمایندگی فرم PIR داده میشود تا آن را پر کنید. در این فرم اطلاعاتی از قبیل ارزش تقریبی لوازم موجود در چمدان، فرودگاه مبدأ، مقصد، شماره پرواز، آدرس محل اقامت در کشور مقصد، شماره تلفن تماس و شماره پاسپورت از شما گرفته خواهد شد. فرم را در همانجا پر کنید و یک کپی از آن بگیرید. وجود این فرم، به همراه برچسب (اتیکت) چمدانی که قبل از پرواز تحویل گرفتهاید و معمولاً به بلیط سفر یا روی پاسپورت چسبانده میشود، برای تقاضای غرامت از فرودگاه یا بیمه ضروری است. توجه داشته باشید که شما باید در طی هفت روز کتباً مطالبه خسارت کنید چراکه PIR شما بهخودیخود یک مطالبه خسارت به حساب نمیآید.
قدم دوم، برای چمدان خود درخواست غرامت کنید
بهخصوص اگر در مسافرت خارجی هستید حتماً مقداری پول نقد برای ملزومات ضروری درخواست کنید ولی انتظار سخاوت بیش از حد از شرکت هواپیمایی نداشته باشید. شرکت هواپیمایی ممکن است به شما پیشنهاد دهد که ملزومات را خریداری کنید و آنها هزینه آن را بر اساس رسید بازپرداخت خواهند کرد. معمولاً در سفر به شهری که در آن زندگی میکنید، شرکت هواپیمایی چندان جوابگو نیست، چراکه آنها فرض میکنند که هرآن چه نیاز داشته باشید را در خانهی خودتان دارید.
قدم سوم، برای دریافت چمدان مدارک لازم را همراه خود به فرودگاه ببرید.
معمولاً پس از دو تا سه روز از فرودگاه با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت چمدان به فرودگاه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که وقتی برای گرفتن چمدان به فرودگاه مراجعه میکنید همه رسیدها و برچسبها و اصل پاسپورت را همراه داشته باشید. در بهترین حالت، وقتی کیفتان پیدا شود شرکت هواپیمایی به هزینه خودش کیف را برای شما ارسال خواهد کرد و در بدترین حالت، 21 روز طول خواهد کشید تا شرکت هواپیمایی تایید کند که کیف شما گم شده است. در این حالت، شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود، اما همانطور که گفتیم لازم است آن را کتباً درخواست کنید.
منبع:کافه گردش