تخریب روستای شیعه نشین توسط مقام های سعودی

تخریب روستای شیعه نشین توسط مقام های سعودی
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 04:58

مقام های سعودی تخریب یک روستای تاریخی شیعه نشین را در منطقه قطیف در استان شرقی عربستان آغاز کردند.

العالم - عربستان سعودی

سعودی ها به بهانه توسعه روستا با تصاحب ظالمانه خانه ها و زمین های مردم، تخریب روستای 400 ساله المسوره با 2 هزار ساکن از توابع العوامیه را از روز یکشنبه آغاز کردند.

ساکنان این روستا می گویند که مبالغی که به عنوان ارزش برخی خانه ها و زمین ها به ساکنان پرداخت شده ناچیز است و با توجه به وضعیت اقتصادی و فقر حاکم برزندگی اهالی آنان را در تنگنای شدیدی قرارداده است.

مقام های سعودی به منظور درهم شکستن مخالفت ومقاومت اهالی برای تخلیه روستا، در روزهای گذشته آب و برق خانه ها را قطع کردند.

حسین عبدالله رئیس جمعیت آمریکایی ها برای دمکراسی اعلام کرد که اقدام مقام های سعودی برای تخریب المسوره نشان دهنده ناآگاهی آنان از ارزش مکان های فرهنگی و تاریخی است و تاریخ ال سعود مملو از تخریب مکانهای تاریخی است که نمی توان برای آنان قیمتی تعیین کرد.

این اقدام سعودی ها موجب ابراز خشم گسترده مردم در شبکه های اجتماعی شده و کاربران خواستار توقف تخریب این روستای تاریخی شده اند.

مردم اعلام کردند درحالی که آل سعود تنها طی صد سال گذشته بر عربستان حاکم شده ، آثار تاریخی روستای 400 ساله را از بین می برند.

همچنین درحالی که گفته می‎شود مقام های سعودی به بهانۀ توسعۀ منطقه درصدد هستند تا خانه‎های مردم فقیر المسوره را تخریب کنند، نیروهای واکنش سریع عربستان گفته اند این روستا باید برای مقابله با ناامنی و تروریسم به ‌سرعت تخریب شود.

سازمان مردم‌نهاد اروپایی-سعودی حقوق بشر هم با انتقاد از حملۀ نیروهای عربستان به این روستا، این اقدام را «غیرقانونی» خوانده است.

این سازمان غیردولتی همچنین از رژیم ریاض خواسته است از هرگونه اقدام علیه اقلیت شیعه بپرهیزد و به آن‎ها اجازه دهد خودشان برای ماندن در روستای المسوره یا ترک آن تصمیم بگیرند.

بر اساس اعلام کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان، روستای المسوره و روستاهای مشابه دیگر نباید تخریب شوند چرا که یورش به این روستاها مغایر با دستورالعمل حفظ اماکن تاریخی در این کشور است.

پربیننده ترین خبرها