نگرانی وزیر خارجه فرانسه از مواضع ترامپ

نگرانی وزیر خارجه فرانسه از مواضع ترامپ
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 14:04

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به گسترش روابط با ایران و تاکید بر اجرای برجام، نگرانی کشورش را از مواضع دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ابراز کرد.

العالم ـ ایران
ژان مارک آیرو در ابتدای نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، فاجعه پلاسکو را تسلیت گفت و با مهم ارزیابی کردن دیدارش با مقامات ایرانی خاطرنشان کرد: ما امروز کمیسیون مشترک اقتصادی داشتیم و این نماد پویایی روابط دو کشور است.

باید راهکارهایی برای حفاظت از برجام پیدا کرد
آیرو تصریح کرد: برجام یک توافق تاریخی برای ایران و جوامع بشری است و ثابت می کند روابط دیپلماتیک جواب می دهد. فرانسه علاقه مند به اجرای برجام است و سهم خود را ایفا کرده است و من خرسندم که در این چارچوب فعالیت می کنیم و باید راهکارهایی پیدا کرد برای مواردی که ممکن است برجام را به خطر اندازد.

 منافع مشترک همکاری های ایران و فرانسه

وزیر خارجه فرانسه گفت: ایران و فرانسه منافع مشترکی برای همکاری دارند که کیفیت روابط باعث خواهد شد در تمام زمینه ها مسایل را مطرح کنیم. از جمله در خصوص حقوق بشر هم گفتگو کردیم .هیچکس از تروریسم در امان نیست و وظیفه همه است با آن مبارزه کند.

وقت آن رسیده فرمولی برای حل بران منطقه ارایه شود

وی افزود: فرانسه فکر می کند منطقه نیاز به صلح و ثبات دارد و زمان آن رسیده کشورهای بزرگ منطقه فرمولی برای حل بحران سوریه، یمن و عراق پیدا کنند و فقط راه آشتی با احترام به تنوع فرهنگی کارگشا است.

بسیاری از توافقات دو کشور اجرایی شده است
ایرو خاطرنشان کرد، به لطف شرکت های دو کشور بسیاری از توافق ها اجرا شده است. شرکت "ون سی" برای مدرن کردن فرودگاه ها قرارداد امضا کرده است و ایران ایر قرار است 40 فروند هواپیمای مسافر بری از ایرباس خریداری کند که اینها نتیجه قرارداد وین (برجام) است.

اعطای دو برابری ویزا به ایرانیان 

وی گفت: ما سیستم اعطای ویزا به ایرانیان را همراه با تسهیلات هرچه سریعتر دو برابر کنیم چرا که جوامع ما باید همدیگر را بشناسند و فصل جدیدی در روابط کهن دو کشور ایجاد شود.
ایرو در پاسخ به سوالی درباره مورد همکاری های بانکی تصریح کرد: ما در حال کار هستیم .بانک ها به دلیل مجازات آمریکایی ها محتاط شده اند اما برخی از بانک های کوچکتر امروز آمده اند و با شرکت های فرانسوی همراهی می کنند.

وزیر خارجه فرانسه: به ما اعتماد کنید 

وی خاطرنشان کرد، فرانسه گارانتی های صادراتی را بسیج کرده و جزو اولین کشورهایی است که این اقدامات را انجام می دهد و در حال تبادل با ایران هستیم که یک برنامه اصلاحاتی خواهیم داشت و برای بهبود فرایند باید صبر داشته باشیم  و من به این روند خوشبین هستم و به ظریف گفتم می توانید به  فرانسه اعتماد کنید.

نگرانی فرانسه نسبت به مواضع ترامپ

ایرو در پاسخ به سوالی در مورد نقش فرانسه در تحولات منطقه ای و اظهارات دولت جدید آمریکا در مورد برجام نیز گفت: دیشب و امروز صبح علاقه مندی فرانسه را به توافقات وین (برجام) نشان دادم و این مساله را تکرار کردم.

وی گفت: ما نگرانی های نسبت به مواضع ترامپ داریم اما منتظریم و مراقب هستیم و با وزیر خارجه آلمان در این مورد نیز گفتگو کرده ایم.

ایرو خاطرنشان کرد، ما بدون اینکه منتظر مواضع آمریکا باشیم می گویم مواضع یک جانبه و منع صدور ویزا تصمیم نگران کننده ای است و عقل سلیم حکم می کند به عقب برگردند البته مراقبت از مرزها هم مدنظر همه کشورها است اما این اقدام یک تبعیض آشکار است و فرانسه با دیگر اعضای اروپا وارد شور شده و ما در این زمینه اهداف مشترک داریم.
خاطرنشان می شود که پس از پایان دور اول گفتگوهای مربوط به کمیسیون مشترک ایران و فرانسه، وزرای خارجه دو کشور دو سند همکاری امضاء کردند. پس از امضای این اسناد وزرای خارجه دو کشور به طور خصوصی دیدار و گفتگو کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها