ترامپ چه تصمیمی دربارۀ پروندۀ سوریه خواهد گرفت؟

ترامپ چه تصمیمی دربارۀ پروندۀ سوریه خواهد گرفت؟
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 14:26

پس از آزادسازی حلب، دوران اوباما نیز تمام شد و ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا آمد، مذاکرات آستانه نیز برگزار شد و به زودی چهارمین دور مذاکرات ژنو هم برگزار خواهد شد.

العالم سوریه

وبسایت شام تایمز با مطرح کردن سؤالاتی درباره تصمیم های آتی ترامپ درخصوص پرونده سوریه، نوشت:
ترامپ در مذاکرات آستانه ناظر بود و آمریکا در صدر اولویت های دستورکارش گنجانده شده است و در دوران وی باید فاتحه اسلام اصولی را خواند و قوانین جدیدش درباره پناهندگی و مهاجرت و ورود به خاک آمریکا خودبینانه است و فقط 30 روز برای آماده کردن طرح مبارزه با تررویسم مهلت داده است و طرحش برای ایجاد مناطق امن در سوریه طرحی فوری است که برای اجرائی کردن آن باید پیشاپیش موافقت مسکو و دمشق را به دست بیاورد.
بوی تشدید اوضاع بیش از بوی صلح و آرامش به مشام می رسد زیرا همۀ طرف ها خود را آماده و بازسازی می کنند و همگی منتظر مشارکت ترامپ در مذاکرات ژنو یا مشارکت در جنگی رو در رو در سوریه هستند. 45 دقیقه مذاکرۀ تلفنی با پوتین برای سر عقل آمدن یا آرام شدن موقت ترامپ کافیست مگر نَه این مرد باید خود را برای انتقال تابوت نظامیان آمریکائی از سوریه به آمریکا با هواپیماهای باری آماده کند.
بی شک مرحلۀ اول جنگ سوریه با آزادسازی شهر حلب و پایان حکومت باراک اوباما به عنوان پرچمدار این جنگ پایان یافت و مذاکرات آستانه زمینه را برای اذعان جامعه جهانی به پیروزی دولت سوریه در اولین مرحله جنگ سیاسی و میدانیِ 6 سال گذشتۀ سوریه فراهم کرد.                                                                                                                                                                                                         
آغاز مرحلۀ دوم جنگ سوریه مستلزم بازنگری آمریکا در سیاست های خود و برهم زدن بسیاری از معادلات سیاسی و میدانی است.
برخی از کشورهای منطقه که در جنگ سوریه دست دارند ، خصوصاً ترکیه و عربستان سعودی باید در سیاست های خود بازنگری کنند و به عواقب سرپیچی از دستورات آمریکا بیندیشند زیرا ترامپ خود را ملزم به اجرای وعده و وعیدهای اوباما نمی بیند و نزدیکی دیدگاه ترامپ به مسکو ، همسویی نظراتش با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در امر مبارزه با تروریسم و عدم توجهش به کناره گیری یا بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و تأکیدش بر لزوم مبارزه با داعش اقتضاء می کند که باید منتظر وقوع چیزهای جدیدی در آینده باشیم. هم اکنون این سؤال مطرح است که آیا ترامپ در مسیر صلح قدم خواهد برداشت و دستش را در دست پوتین خواهد گذاشت تا آمریکا ظاهراً از جنگ سوریه سربلند بیرون بیاید ولی در اصل نیمه جان از این جنگ بیرون برود یا اینکه سوار ماشین جنگی خود خواهد شد و تا آخر به جنگ ادامه خواهد داد؟
احتمال اقدام دولت آمریکا به ادغام داعش و جبهه النصره و مشروعیت بخشیدن به جنگ آنها با نظام سوریه بعید نیست و در این میان اخوان المسلمین فقط به هیزم آتش این جنگ برای تأمین منافع سیاسی تبدیل خواهد شد . مساله طرح آمریکایی ایجاد مناطق امن در سوریه با کسب موافقت مسکو و دمشق رؤیای ترکیه را در تصاحب بخشی از خاک سوریه نقش بر آب می کند و رؤیای کُردها را هم بر باد می دهد.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها