اظهارات نماینده آمریکا درشورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران

اظهارات نماینده آمریکا درشورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران
چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 01:35

نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه آزمایش موشکی ایران «کاملا غیرقابل قبول» است گفت : بر اقدامات تهران چشم نخواهیم بست.

نیکی هیلی درپایان نشست دو ساعته شورای امنیت سازمان ملل که پشت درهای بسته برگزار شد، ادعا کرد: آنچه می‌دانیم این است که قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، می‌گوید که آن‌ها نمی‌توانند دست به آزمایش موشک‌های بالستیک بزنند.

وی افزود : در سپتامبر ۲۰۱۶ هم وزیر دفاع ایران گفت آن‌ها تا مارس ۲۰۱۷ به سراغ تولید این موشک‌ها خواهند رفت. آن‌ها باید بدانند که قطعنامه ۲۲۳۱ معنی و مفهومی دارد.

هیلی گفت : این کار را [صدور قطعنامه] نکردیم تا صرفا آن را انجام داده باشیم، بلکه این کار را کردیم تا به آن احترام گذاشته شود.

وی ادعا کرد : موشک ایران کلاهکی به وزن بیش از ۵۰۰ کیلوگرم را تا بردی بیش از ۳۰۰ کیلومتر حمل می‌کند، که این میزان برای حمل یک کلاهک اتمی کافی است.

هیلی گفت: اطمینان خواهیم یافت که آن‌ها متوجه می‌شوند که این چیزی نیست که ما بپذیریم.

وی افزود: گفته‌ایم که در این دولت ما بر چنین رخدادهایی چشم نخواهیم بست. ما عمل خواهیم کرد، ما قدرتمند خواهیم بود، صدایمان بلند خواهد بود و هرآنچه که برای حفاظت از مردم آمریکا لازم باشد، انجام خواهیم داد.

ادعای مقام های امریکایی در شرایطی مطرح می شود که وزیر امور خارجه ایران پیشتر موضوع برنامه های دفاعی ایران را خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند.

محمد جواد ظریف یادآور شد: در قطعنامه 2231 شورای امنیت، عبارتی در باره بحث موشک های بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد که جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحا علام کرده است.

ظریف در پاسخ به مواضع ژان مارک ایرو همتای فرانسوی خود روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در تهران ، در خصوص آزمایش های موشکی گفت: همان طور که تمام اعضا اعلام کردند آزمایش موشکی جزو برجام نیست.

همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه پیشتر اعلام کرد: آزمایش های موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت در باره برنامه هسته ای این کشور را نقض نمی کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم  روز سه شنبه تاکید کرد: برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، صرفاً ماهیت دفاعی داشته و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران «برای برخوردار بودن از قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و بنابراین در حوزه صلاحيت قطعنامه ۲۲۳۱ ( درخصوص برجام) قرار نمی گیرند.

یادآور می شود جلسه فوری شورای امنیت به درخواست آمریکا و پس از مطرح شدن تقاضایی در خصوص واکنش سازمان ملل در این خصوص از سوی سفیر رژیم "اسرائیل" برگزار شد.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این خصوص با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی آزمایش موشک بالستیک میان‌برد ایران در 29 ژانویه، ایالات متحده خواستار برگزاری جلسه فوری و مشورتی شورای امنیت شده است.»

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها