افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان درسال 2016

افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان درسال 2016
چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 10:20

بنا بر گزارش یک نهاد نظارتی آمریکا، نیروهای امنیتی افغانستان سالی پرمخاطره را پشت سر گذاشتند.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بر اساس اعلام یک نهاد نظارتی دولت آمریکا، تعداد بیشتری از نیروهای امنیتی افغانستان در سال 2016 جان خود را از دست دادند و کنترل دولت نیز بر بخش‌های مختلف کشور به گونه‌ای چشمگیر کاهش یافت.
بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (SIGAR) روز چهارشنبه (امروز) اعلام کرد از ابتدای ژانویه 2016 تا 12 نوامبر همان سال، 6785 نیروی امنیتی و پلیس افغانستان جان خود را از دست دادند و 11777 سرباز افغان در همین مدت زخمی شدند. این ارقام در قیاس با سال 2015، افزایشی 35 درصدی را نشان می‌دهد.
این آمار جدید و ناامیدکننده، کشوری را به تصویر می‌کشد که هنوز با یک بحران سراسری امنیتی دست به گریبان است و تلاش‌های آمریکا و صرف میلیاردها دلار نیز نتوانسته است در سالیان اخیر به بازسازی ارتش و پلیس آن کمک کند.
پلیس و ارتش افغانستان در سال 2015 وظیفه تأمین امنیت کشور را بر عهده گرفتند. این وظیفه پیشتر بر عهده نیروهای ناتو بود. اما سال نخست فعالیت نیروهای افغان امیدبخش نبود و در یکی از بدترین آزمون‌های آن‌ها شهر مهم قندوز در شمال کشور مدتی به تصرف نیروهای طالبان درآمد. مقامات ناتو و دولت آمریکا امیدوار بودند نیروهای افغان در سال 2016 عملکرد بهتری داشته باشند؛ اما شرایط از داستان دیگری حکایت داشت.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، اما پنتاگون اصرار دارد شرایط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حال بهبود است. وزارت دفاع آمریکا به تلاش‌های موفقیت‌آمیز نیروهای افغان در دفع حملات طالبان به مراکز ولایات اشاره می‌کند.
همچنین بر اساس گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، حدود 57.2 درصد از 407 منطقه افغانستان از 15 نوامبر سال گذشته تحت کنترل یا تأثیر دولت این کشور است. این رقم در قیاس با آمار 3 ماه پیش از آن 6.2 درصد و در قیاس با آمار مندرج در گزارش ماه نوامبر سال 2015، 15 درصد کاهش نشان می‌دهد.
یک ناظر غربی که سالهاست در افغانستان زندگی می‌کند در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت ممکن است ولایاتی که تحت کنترل طالبان هستند در نهایت از ولایات تحت کنترل دولت افغانستان جدا شوند. وی مدعی شد: «همه گمان می‌کنند این کشور در یک بازه زمانی 2 تا 3 ساله سقوط خواهد کرد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها