العالم- ایران
عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس، گزارش این وزارتخانه را پیرامون حادثه آتشسوزی ساختمان پلاسکو اعلام کرد.
وی در همین خصوص گفت: وضعیت ساختمان پلاسکو در طرح تفصیلی جدید تهران، در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی با عملکرد در مقیاس منطقهای تعریف شده است.
وی افزود: از منظر تأسیساتی، این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لولهکشی گاز میباشد. از نظر سیستمهای ایمنی و آتشنشانی نیز فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق خودکار بوده است اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبهای آب بوده که عملکرد آن نیز در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی دقیقتر قرار بگیرد.
وزیر کشور در ادامه گفت: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک که واقع در معابر و اماکن عمومی است را بر عهده دارد.
رحمانیفضلی خاطرنشان کرد: در تبصره این ماده آمده است شهرداری وظیفه دارد تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بناها را پس از کسب نظر از مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغِ مهلتدار متناسبی صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأسا با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر نموده و هزینه را از طرف دریافت خواهد کرد.
وی پیرامون وظایف سازمان آتشنشانی نیز گفت: این سازمان به موجب ماده 3 اساسنامه، وظیفه نجات جان انسانها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل بر شرایط ایمنی ساختمانها و استانداردهای تجهیزات آنها در برابر سوانح گوناگون را دارد.
وزیر کشور ادامه داد: مطابق اعلام شهرداری تهران، برای تحقق این مأموریتها از طرف شهرداری و سازمان آتشنشانی تاکنون هفت اخطار به هیأت مدیره ساختمان داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در ساختمان را برگزار کرد.
رحمانیفضلی اضافه کرد:همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان،دستورالعمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتشنشانی در شهریور 95 تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است. لیکن عدم اقدام مناسب دستگاههای مرتبط با این موضوع باید بررسی شود که چگونه عمل کردهاند.
وی افزود: شورای اسلامی شهر تهران نیز به استناد بند 19 ماده 71 قانون شوراها برای اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتشسوزی مسئول بوده که تاکنون 4 مصوبه داشته است. نحوه اجرای مصوبات و کفایت آنها در حال بررسی میباشد.
وزیر کشور ادامه داد: کارفرمایان و مسئولان واحدهای تولیدی به موجب ماده 91 قانون کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت، سلامتی و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را فراهم نموده و در اختیار آنها قرار دهند که این موضوع در دستور بررسی است، از جمله مقررات بهداشتی – ایمنی به سایر واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذیربط وضع میشود از وظایف و اختیار مجامع صنفی است.
رحمانیفضلی تصریح کرد: هر گاه در حین بازدید کارشناسی حرفه ای بهداشت امکان وقوع حادثه یا بروز خطر در کارگاه داده شود، آنها مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده و به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.
وی افزود: وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرای عمومی از دادگاه محل تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر نماید.
رحمانی فضلی تصریح کرد: دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از اقدام قابل اجرا است؛ دستور رفع تعطیلی توسط مرجع مذکور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای یا کارشناسان ذی ربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تایید کند.
وزیر کشور افزود: گزارش ارائه شده از سوی وزارت تعاون نشان می دهد که از واحدهای ساختمان پلاسکو بازرسی های ادواری و موردی انجام گرفت و توصیه ها و تذکرات مبنی بر ضرورت تغییر کاربری واحدها به آنها داده شده است، به طوری که از 570 واحد کسب و کار مستقر در ساختمان پلاسکو، حدود 47 واحد آن در سال 94 به فعالیت های صنفی تولیدی مشغول و با اقدامات انجام شده 20 واحد آنها از فعالیت های تولیدی خود را متوقف و به فروش و پخش پرداختند.
وی ادامه داد: هیات مدیره ساختمان پلاسکو به استناد ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها مکلف به بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش سوزی بوده است و مالک ساختمان به استناد ماده 91 قانون کار پس از اعلام و گزارش بازرس کار موظف به رفع خطر می باشد.
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: وزارت راه و شهرسازی سازماندهی و تشکیل تیم های بازرسی جهت نظارت بر ایمنی ساختمان را در زمان بهره برداری موضوع مبحث 22 مقررات ملی ساختمان موظف بوده است که گزارش نحوه اقدامات در دست بررسی است.
رحمانی فضلی افزود: وزارت مذکور در جهت نظارت عالیه بر اجرای مقررات ملی ساختمان و بازدید نمونه ای و موردی از ساختمان به موجب ماده 33 و 37 آیین نامه اجرایی ماده 42 نظام مهندسی و کنترات ساختمان وظایف بر عهده داشته است که گزارش وضعیت آن از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.
وزیر کشور ادامه داد: روند وقوع آتش سوزی در شهر تهران گزارش هایی که در دست است متاسفانه در چند سال اخیر یعنی از سال 84 تا 94 از 8 و هزار و 184 فقره به 22 هزار و 590 فقره افزایش یافته است که مستلزم بررسی های دقیق و انجام فعالیت های پیشگیرانه است.
وی گفت: بررسی زیرساخت ها و توان عملیاتی سازمان آتش نشانی منطبق با استانداردهای جهانی نشان می دهد در حال حاضر 123 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که تعداد حسب استاندارد باید به 150 ایستگاه برسد و همچنین از منظر نیروی انسانی سازمان دارای 4 هزار و 900 پرسنل می باشد که وضعیت مطلوبی دارد.
رحمانی فضلی افزود: تعداد خودروهای آتش نشانی 319 دستگاه می باشد که می بایست به حدود 600 دستگاه ارتقا یابد. همچنین 20 دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیکی آتش نشانی به عنوان خودروهای خاص اطفای حریق در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آنها باید به 65 دستگاه برسد.
این عضو هیات دولت ادامه داد: مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی در تهران برابر 4 دقیقه و 10 ثانیه است، که از وضعیت مطلوبی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار هستیم. بررسی وضعیت بودجه سازمان آتش نشانی بین سال های 90 تا 95 نشان دهنده این موضوع است که اعتبارات این سازمان از یک هزار و 474 میلیارد به رقم 5 هزار و 350 میلیارد رسیده که رقم مناسبی است.
وی گفت: زمان وقوع حادثه در روز پنجشنبه 30 دی ماه و در ساعت 7 و 58 دقیقه و 23 ثانیه بوده است، صدور دستور تخلیه ساختمان ساعت 11 و 2 دقیقه، ریزش ساختمان 11 و 34 دقیقه یعنی پس از 3 ساعت و 35 دقیقه از زمان شروع آتش سوزی بوده است. آتش سوزی در طبقه 10 و واحد 12 که به گفته شاهدان عینی ناشی از محل اتصال برق شروع شده است که این موضوع نیازمند بررسی دقیق تر و مباحث کارشناسی است.
رحمانی فضلی ادامه داد: ساختمان فاقد شبکه گاز بوده و تامین گاز به صورت سیلندرهای کوچک و متوسط انجام می گرفت که بعضاً موجب شدت حریق و وقوع برخی انفجارها بوده است. متاسفانه در این حادثه 22 نفر جان باختند که 16 نفر از آنها آتش نشان های شجاع و 6 نفر از شهروندان بودند.
وزیر کشور تصریح کرد: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 و سازمان آتش نشانی به موجب ماده 30 اساسنامه خود وظیفه نجات انسان ها و مهار و اطفای حریق را برعهده داشته است و همچنین مستند به بند (د) ماده 9 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران برعهده شهردار تهران می باشد. مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این ماموریت ها این اقدامات صورت گرفته است؛ مدیریت حادثه از سوی سازمان شهرداری و خدمات ایمنی شهرداری از ابتدا انجام و در قالب تشکیل جلسات مدیریت بحران به ریاست شهردار تهران ادامه یافته است، بلافاصله بعد از اعلام حادثه 6 ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند که در ادامه به دلیل حجم وسعت آتش به 19 ایستگاه و تجهیزات مرتبط افزایش یافتند.
وی گفت: در شروع عملیات آتش از واحد 12 طبقه 10 شروع شد و به طبقات بالا سرایت کرد. به دلایل شرایط وقوع آتش سوزی در طبقات بالای ساختمان همزمان 6 دستگاه بالابر در محل حضور یافتند، تعداد آتش نشانان اعزامی 236 نفر بود، تلاش برای کنترل حریق در ساختمان و جلوگیری از گسترش به ساختمان های مجاور از مهمترین اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت.
توضیحات شهردار تهران
محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در نشست علنی امروز چهارشنبه پارلمان در جریان بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو گفت: می خواهم از 2 نگاه جزئی درباره پلاسکو صحبت کنم.
وی 2 نگاه یاد شده را اینگونه عنوان کرد «از بعد مدیریت بحران حوادثی رخ می دهد یا عامل انسانی باعث بروز آن می شود یا عامل ساختاری»
قالیباف با بیان اینکه مدیریت بحران اشکالات ساختاری دارد، خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از 2 سال هنوز نتوانستیم حکم علاالدین را اجرا کنیم.
شهردار تهران همچنین تاکید کرد که مشکل تجهیزاتی نداریم.
وی با اشاره به اینکه حوادث یا عامل انسانی دارد و یا ناشی از اشکالات ساختاری است، گفت: از نظر ساختاری، امروز در کشور نبود یک نگاه سیستمی و فرایند محور به حوادث، یک چالش جدی و انسانی است.
وی با تأکید بر موانع از مرحله قانونگذاری تا اجرا و نظارت، ابهام و تورم در قوانین، تداخل مسئولیتها و تنظیم نبودن اختیارات و مسئولیتها اظهار داشت: در سال ۷۶ هواپیمایی در اصفهان خارج از باند برروی زمین نشست که از ساعت ۸:۳۰ شب تا ۶ صبح روز بعد دسترسی به مسافران آن هواپیما صورت نگرفت.
قالیباف با یادآوری حادثه قطار نیشابور در بهمن سال ۸۲ با بیش از ۳۲۰ کشته و ۴۶۰ مجروح که بخش قابلتوجهی از قربانیان مفقود شدند و ۲ تصادف جادهای در سال ۹۲ که حدود ۴۲ نفر مسافر در جریان آن در آتش سوختند، گفت: در فرآیندها و ساختارها در کشور دچار اشکال هستیم.
وی با اشاره به تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور با هدف پیشگیری از حوادث پس از زلزله بم خاطرنشان کرد: موضوع محیط زیست در کشور تبدیل به بحران شده و آلودگی آب و خاک ادامهدار است.
شهردار تهران با ذکر این نکته که قانون سازمان مدیریت بحران کشور ۵ ساله بوده و از سال ۹۲ به این سو مشکل قانونی دارد، گفت: در پلاسکو پیش از وقوع حادثه، شهرداری وظیفه پیشگیری داشت.