نیویورک تایمز: احتمال تیرگی روابط آمریکا و استرالیا

نیویورک تایمز: احتمال تیرگی روابط آمریکا و استرالیا
پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 - 10:43

به نوشته نیویورک تایمز، مکالمه تلفنی غیرمتعارف رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر استرالیا می‌تواند به تیرگی روابط دو کشور منجر شود.

العالم - آمریکا

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: مکالمه تلفنی پرزیدنت ترامپ و نخست‌وزیر استرالیا می‌تواند به ایجاد تنش در روابط دیپلماتیک دو کشور منجر شود. آن‌ها در این مکالمه تلفنی و هنگام صحبت درباره پناهجویان از الفاظی تند استفاده کردند و ترامپ نیز مکالمه را به طور ناگهانی پایان داد.
مکالمه روز شنبه دونالد ترامپ و مالکوم ترنبول زمانی تنش‌زا شد که نخست‌وزیر استرالیا مصرانه از ترامپ خواست به توافق دو طرف برای پذیرش 1250 پناهجو از یک مرکز امور مهاجرت در استرالیا پایبند بماند.
دونالد ترامپ در آخرین ساعات روز چهارشنبه عصبانیت خود را در خصوص این توافق در شبکه اجتماعی توییتر منعکس کرد. او این موافقت‌نامه را یک «توافق احمقانه» خواند و دولت اوباما را به دلیل پذیرش آن سرزنش کرد؛ اما افزود آن را «مطالعه خواهد کرد.» این توییت پس از انتشار جزئیات مکالمه تلفنی پرتنش آن‌ها به وسیله واشینگتن پست ارسال شد.
ترامپ در این توییت نوشت: «آیا باور می‌کنید؟ دولت اوباما موافقت کرد هزاران مهاجر غیرقانونی را از استرالیا بپذیرد. چرا؟ من این توافق احمقانه را مطالعه خواهم کرد!»
البته رهبران دو کشور ظاهراً در خصوص نتایج آن مکالمه پرتنش اتفاق نظر ندارند. از توییت ترامپ چنین بر می‌آید که این توافق در معرض خطر است؛ در حالی که به گفته ترنبول، علی‌رغم تندی حاکم بر مباحث، آمریکا تعهد خود را به پایبندی به این توافق اعلام کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز، این درگیری و توصیف متضاد مکالمه تلفنی ترامپ و ترنبول می‌تواند علاوه بر وارد کردن آسیبی پایدار به روابط دو کشور، استرالیا را به چین نزدیک کند. چین از روابط تجاری گسترده‌ای با استرالیا برخوردار است و برای تبدیل شدن به قدرت اصلی در منطقه آسیا-‌اقیانوس آرام، با آمریکا رقابت تنگاتنگی دارد.
یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه به ترنبول اعلام کرد افرادی که «قصد دارند در آینده در بوستون بمب‌گذاری کنند» می‌توانند در میان این پناهجویان باشند. وی همچنین گفت ترامپ متذکر شده است این توافق به «قتل سیاسی» او منجر خواهد شد؛ به خصوص با در نظر گرفتن این نکته که حکم اجرایی منع ورود اتباع 7 کشور به آمریکا یک روز پیش از آن مکالمه امضا شده بود.
به گفته این مقام دولت ترامپ که نخواست نامش فاش شود، مکالمه تلفنی دو طرف کوتاه‌تر از زمان برنامه‌ریزی‌شده بود و پس از آن که نخست‌وزیر استرالیا به ترامپ گفت لازم است آمریکا آن پناهجویان را بپذیرد، به طور ناگهانی پایان یافت.
مالکوم ترنبول نیز علی‌رغم خودداری از صحبت در خصوص پایان ناگهانی این مکالمه، از صریح بودن محتوای آن پرده برداشت. وی همچنین تأکید کرد ترامپ به وی اطمینان داده است به توافق پذیرش پناهجویان پایبند بماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها