سفر یک‌روزه آنگلا مرکل به ترکیه

صدر اعظم آلمان امروز وارد آنکارا می شود

صدر اعظم آلمان امروز وارد آنکارا می شود
پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 - 11:30

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان امروز (پنجشنبه) نخستین بار پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه سال گذشته ترکیه، به این کشور سفر می‌کند تا روابط دو کشور را که به دلیل اختلافاتی در خصوص نبرد با تروریسم و آزادی بیان خدشه‌دار شده است، بهبود بخشد.

العالم - ایرنا

به گزارش پایگاه خبری شبکه  العالم به نقل از رویترز؛ مرکل قرار است در این سفر یک‌روزه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر این کشور دیدار کند. همچنین بنا بر اعلام مقامات، صدر اعظم آلمان در این سفر با اعضای سکولار و حامی کردهای احزاب مخالف این کشور دیدار می‌کند.
انتظار می‌رود توافق مهاجرتی ترکیه با اتحادیه اروپا، همکاری در نبرد با گروه تروریستی داعش در سوریه، اشتراک اطلاعات و حقوق بشر در دستور کار سفر مرکل به ترکیه قرار داشته باشد.
رویترز می‌افزاید: اما روابط این دو عضو ناتو به دلیل سرکوب مخالفان در ترکیه پس از کودتای نافرجام و ادعا‌های آنکارا در خصوص حمایت آلمان از احزاب چپ‌گرا و ستیزه‌جویان کرد رو به تیرگی گذاشته است.
همچنین منازعه بر سر اطلاعات جمع‌آوری‌شده به وسیله جنگنده‌های تورنادوی آلمان در پایگاه هوایی اینجرلیک، به سردی روابط دو کشور منجر شده است. آلمان که نگران است ترکیه از این تصاویر با‌کیفیت هوایی برای مقابله با کردها استفاده کند، دسترسی آنکارا را به این تصاویر فیلتر‌نشده نپذیرفته است.
رسانه‌های آلمان روز شنبه گزارش دادند حدود 40 سرباز عمدتاً رده‌بالای ترک که در آلمان و برای ناتو کار می‌کردند، از این کشور تقاضای پناهندگی کرده اند. وزیر دفاع ترکیه از آلمان خواسته است با این تقاضا مخالفت کند. وی همچنین در خصوص آسیب دیدن روابط دو کشور در صورت موافقت با درخواست پناهندگی این افراد هشدار داده است.

پربیننده ترین خبرها