خلبان یمنی که فانتوم اسرائیلی را سرنگون کرد

خلبان یمنی که فانتوم اسرائیلی را سرنگون کرد
پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 - 21:22

یک خلبان یمنی در جنگ 1973 سوریه و مصر با رژیم صهیونیستی حضور داشت و در سوریه مانند یک قهرمان ملی از او یاد می‌شود.

العالم - یمن

جنگ اکتبر 1973 تنها عرصۀ نظامیان ارتش سوریه و مصر نبود، بلکه در میان آنها نظامیانی از کشورهای مختلف عربی نیز حضور داشتند؛ سربازانی که از سوریه و مصر همچون وطن خود دفاع کردند.

حوادث جنگ اکتبر 1973 میان سوریه و مصر از یک سو و رژیم اشغالگر از سوی دیگر، همچنان در ذهن و خاطره میلیونها نفر جای دارد، اما بسیاری از عربها و حتی مردم یمن نیز از ماجرای خلبان جوان یمنی که داوطلبانه در جنگ اکتبر علیه رژیم اشغالگر شرکت کرد، اطلاعی ندارند. 

"اوضاع یمن" اینک یادآور داستان ستوان یکم شهید عمر غیلان الشرجبی است که در نیروی هوایی سوریه برای شرکت در جنگ اکتبر 1973 علیه رژیم صهیونیستی داوطلب شد، سوری ها نیز با نصب بنای یادبود عمر غیلان در یکی از بزرگترین خیابانهای دمشق یاد و خاطره وی را زنده نگه داشتند.

این خلبان یمنی یکی از جنگنده های متجاوز فانتوم را سرنگون کرد و مراکز پشتیبانی اسراییل در طبریه در جنوب جبل الشیخ را به طور کامل منهدم کرد و در پی آن در تاریخ یک اکتبر 1973 جان خود را از دست داد. در آن زمان حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه و فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح حکمی مبنی بر اعطای نشان درجه یک شجاعت به این خلبان یمنی صادر کرد.

خلبان شهید عمر غیلان سعید حزام الشرجبی در سال 1951 میلادی در شهر شرجب ـ الحجریه در استان تعز به دنیا آمد. تحصلیات ابتدایی خود را در سال 1953 در مدرسه ای در عدن به پایان رساند. سپس در شهر تعز ادامه تحصیل داد. وی در سال 1970 به دانشکده نیروی هوایی حلب سوریه پیوست و در سال 1972 فارغ التحصیل شد.

210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها