یمن؛ از موشک دست‌ساز تا کروز ضد کشتی

یمن؛ از موشک دست‌ساز تا کروز ضد کشتی
يکشنبه 17 بهمن 1395 - 17:25

نباید فراموش کرد در این تقریباً دو سال از مرز دریایی و زمینی و هوایی هیچ راه ارتباطی با یمن وجود ندارد و این تجهیزات و فنّاوری ضد کشتی چیزی جز جهاد علمی یمنی‌ها با دست‌ خالی نیست.

العالم - یمن

از ابتدای بحران یمن خوش‌بین‌ترین کارشناسان هم تصور نمی‌کردند انصار الله بتواند با بسیج نیروی انسانی در برابر ارتش تا دندان مسلح عربستان سعودی و دولت‌های منطقه هم‌پیمان دوام بیاورد. به‌طوری که در حملات قریب به دو سال سعودی‌ها به یمن چیزی از زیرساخت‌های این کشور باقی نماند. حقیقتاً جنگ عربستان و تجاوز او علیه یمن را می‌توان با جنگ و تجاوز صدام علیه ایران تشابه سازی کرد که دستاوردهای بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران داشت.

انصار الله با تجاوز یمن به عنوان بازیگر سیاسی مطرح این کشور علم مبارزه با تجاوز خارجی را برداشت و با تجمیع نیروهای ایدئولوژیک و ناسیونالیست عربی توانست صف واحدی در یمن تشکیل دهد که حتی مخالفان خود را هم در آن قرار دهد. اولین دستاورد این جنگ انسجام درونی و ایجاد اتحاد میان نیروهای یمنی در صفوف مختلف سیاسی است. بسیاری حتی تصورش هم نمی‌کردند جریانی مثل حزب کنگره ملی یمن در کنار انصار الله قرار گیرد و تشکیل دولت ملی یمن را دستور کار خود قرار دهند. در واقع مهم‌ترین موهبت این تجاوز در دیدگاه مردم یمن اتحاد و انسجام ملی است.

در کنار این، انصار الله ماشین جنگی آل سعود که برای آن صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد در استان‌های جنوبی و شمالی زمین‌گیر کرد و ارتش سعودی جبراً دو سال است نه راه پیش روی دارند و نه آنکه می‌توانند در برابر انصار الله مقاومت کنند.

روزهای ابتدایی جنگ اولین موشک‌های انصار الله با عمق دفاعی 70 کیلومتر با نام «النجم الثاقب» شلیک شد و اهداف محدودی از سعودی‌ها را مورد اصابت قرار داد. اما این تنها دستاورد نظامی انصار الله و گروه‌های مقاومت یمنی نبود. از ابتدای این جنگ همانند دفاع مقدس کشور خودمان، انصار الله سیر مراحل تکوینی دفاعی را پیش گرفتند و تا موشک زلزال 2 با عمق عملیاتی بیش از دویست کیلومتر را وارد سازمان رزم خود کردند. اخیراً هم پس از هدف قرار دادن پایگاه هوایی ملک خالد توسط موشک‌های انصار الله، فرمانده نیروی موشکی ارتش یمن از حضور موشک با سازمان رزم الحسین در نیروی زمینی ارتش یمن خبر داد که می‌توان تصور کرد بردی معادل 600 تا حداکثر 2000 کیلومتر در سازمان رزم مقاومت اسلامی یمن وجود دارد که معادلات آتی منطقه را تغییر می‌دهد. در همین بین حمله به ناوچه اماراتی و در چند روز قبل ناوچه سعودی نشان داد یمنی‌ها به موشک‌های ضد کشتی ویژه‌ای دست یافتند که می‌توانند اهداف مختلفی را از متجاوزان را مورد اصابت قرار دهد. به‌واقع میدان برای سازمان رزم انصار الله هرروز تقویت می‌شود.

روزنامه رای الیوم به نقل از رسانه‌های اسرائیلی و مراکز مطالعاتی این رژیم آنالیز موشک شلیک ‌شده به ناوچه سعودی را همانند همان شیوه‌ای تحلیل کردند که حزب‌الله برای انهدام  ناو اسراییل در جنگ 33 روزه استفاده نمود. در واقع از منظر صهیونیست‌ها حمله به ناوچه سعودی همانند اقدام حزب‌الله علیه ناوچه پیشرفته اسراییلی به‌ شدت اهمیت دارد. این را نباید فراموش کرد در این تقریباً دو سال از مرز دریایی و زمینی و هوایی هیچ راه ارتباطی با یمن وجود ندارد و تنها کشوری که در این بین بی‌طرف بود به یک‌باره در دامن سعودی‌ها قرار گرفت یعنی عمان هم نقش بی‌طرفی خود را در معادلات از دست داده و این تجهیزات و فنّاوری ضد کشتی چیزی جز جهاد علمی یمنی‌ها با دست‌ خالی نیست. موضوعی که در هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران تجربه کرد و حالا این خودباوری در کشورهای منطقه و گروه‌های مقاومتی نهادینه شده است.

شاید باورپذیر نباشد اما روزی انصار الله در قامت یک گروه مقاومتی قدرت آتشی چون راکت‌های دست‌ساز «النجم الثاقب» را داشت اما برد موشک‌های کروز و بالستیک این حرکت اسلامی توانسته دنیا را شوکه کند. یمنی‌ها با هدف قرار دادن ناوچه سعودی نه‌تنها یک مانور نظامی – رزمی در حوزه دریایی نشان دادند بلکه از آمادگی خود برای ایجاد تحیر و تغییر معادلات جنگ در ماه‌های آینده خبر دادند. اگر انصار الله بتواند ناوچه سعودی را به این راحتی هدف قرار دهد می‌تواند بزرگ‌ترین شاه‌راه اقتصادی جهان را در صورت استمرار حتی مسدود سازد.

منبع: فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها