سلب عضویت ۱۲۶ عضو شورای شهر به دلیل تخلف

سلب عضویت ۱۲۶ عضو شورای شهر به دلیل تخلف
شنبه 23 بهمن 1395 - 14:37

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌در دوره فعلی شوراها تعداد ۱۲۶ نفر از اعضای شورای شهر به دلیل تخلفات سلب عضویت شدند که ۷ شورای شهر و ۲۰ شورای روستا منحل شدند.

العالم- ایران

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در مجل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و طرح اصلاحیه مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات شوراها گفت: بر اساس این طرح مجلس که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده زمانبندی انتخابات شوراها به طور کلی باید 28 روز جلوتر از موعد مقرر صورت بگیرد که بر اساس آن دستور شروع انتخابات شوراها 27 بهمن ماه و ثبت‌نام داوطلبین انتخابات شوراها دوم اسفند ماه خواهد بود اما هنوز مراحل قانونی این مصوبه طی نشده یعنی اینکه اکنون این مصوبه باید به تصویب شورای نگهبان، سپس از سوی رئیس‌جمهور به وزارت کشور ابلاغ و همچنین طبق ماده 2 قانون مدنی 15 روز از انتشار آن در روزنامه رسمی گذشته باشد تا به مرحله اجرا دربیاید.

وی در ادامه افزود: از این رو بعید می‌دانیم که امکان اجرایی شدن این اصلاحیه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این دوره از انتخابات اجرا شود.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه اکنون در کل کشور 117 هزار و 56 عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا داریم، تصریح کرد: از این تعداد 109 هزار و 686 نفر عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا و 7 هزار و 370 نفر عضو شوراهای اسلامی شهر هستند.

سامانی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود یا خیر،‌تأکید کرد:‌وزارت کشور طبق وظیفه‌ای که بر عهده داشت تأییدیه‌های امنیتی که مورد نظر شورای نگهبان بود را اخذ و به این شورا اعلام کرده است و اکنون شورای نگهبان باید نظر قطعی خود را درباره اینکه انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی برگزار شود یا خیر اعلام کند. لذا وزارت کشور این آمادگی را دارد که انتخابات ریاست جمهوری را در تعدادی از شهرها و شعب اخذ رأی الکترونیکی برگزار کند.

وی همچنین درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات شوراها تأکید کرد: استفاده از دستگاه‌های احراز هویت و شمارش آرا مورد موافقت اعضای هیأت نظارت مرکزی انتخابات شوراها قرار گرفته و اکنون کارشناسان وزارت کشور و هیأت نظارت مرکزی انتخابات شوراها در حال بررسی این هستند که چه شهرها و شعبی انتخابات در آنها به صورت رایانه‌ای برگزار شود.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا لایحه جامع انتخابات برای اجرا به انتخابات آتی می‌رسد یا خیر، گفت: لایحه جامع انتخابات در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت در حال بررسی است و اکنون 129 ماده از این لایحه مورد بررسی قرار گرفته و تأکید دولت بر این است که این لایحه هر چه زودتر تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

سامانی در پاسخ به این سوال که آیا هیأت‌های اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در هم ادغام خواهند شد یا خیر، گفت: با تأیید هیأت نظارت مرکزی انتخابات شوراها هیأت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در انتخابات 96 یکی خواهد بود.

وی درباره تأمین بودجه انتخابات که وزارت کشور آن را 450 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود اما در بودجه دولت 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: پیش‌بینی ما این بود که برای برگزاری انتخابات 450 میلیارد تومان نیاز داریم. اکنون شیوه و منابع تأمین آن را سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی خواهد کرد و امیدواریم تمامی بودجه مورد نیاز به نحو شایسته تأمین شود. قانون بودجه 96 هم باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و ‌آنچه که برای ما ملاک عمل خواهد بود مصوبه صحن علنی مجلس است که بر اساس آن بودجه 96 ابلاغ می شود.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا داوطلبین انتخابات شوراها نیاز به استعفا از سمت خود دارند یا خیر، گفت: مقاماتی که قصد حضور در انتخابات شوراها را دارند و باید از سمت خود استعفا دهند را قانون شوراها به طور کامل توضیح داده است اما آنچه که مهم بوده این است که این افراد باید حداکثر تا یک روز پس از ثبت‌نام از سمت خود استعفا داده و استعفایشان هم مورد پذیرش قرار گرفته باشد بنابراین در روز ثبت‌نام نباید مشغولیت داشته باشند.

سامانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از اعضای شورای شهر و روستا بر حسب تخلفاتی که داشتند سلب عضویت شده‌اند، اظهار داشت: در دوره سوم شوراهای اسلامی شهر و روستا که دوره شش ساله بود 235 فقره پرونده در هیأت شورای حل اختلاف تشکیل شده بود در حالیکه در دوره فعلی و در طول این سه و نیم سال گذشته 245 پرونده در این شورا تشکیل شده که بر این اساس 126 نفر از اعضای شورای شهر در کل کشور بر حسب تخلفات مرتکب شده سلب عضویت شدند و همچنین هفت شورای شهر و 20 شورای روستا نیز منحل شدند.

وی درباره تعداد اعضای شورای شهر تهران که قرار است در دوره بعدی فعالیت داشته باشند، گفت: بر اساس قانون تعداد کرسی‌های شورای اسلامی شهر تهران از 31 نفر به 21 نفر تقلیل یافته بنابراین در دوره پنجم شورای شهر تهران 21 نفر انتخاب خواهند شد.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره دستگیری افراد شرور با اهداف و اقدامات خرابکارانه در اطراف تهران گفت: با توجه به اقداماتی که دستگاه امنیتی و قضایی انجام دادند موردی که الان مطرح است توسط دستگاه قضایی در حال بررسی است که پس از رسیدن به نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها