الجزایر پرونده هسته‌ای فرانسه را به دادگاه می برد

الجزایر پرونده هسته‌ای فرانسه را به دادگاه می برد
دوشنبه 25 بهمن 1395 - 12:55

انجمن حقوق بشر الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد که علیه فرانسه به دلیل خسارت های ناشی از آزمایش های هسته ای این کشور که بین سال های 1960 تا 1966 در خاک الجزایر انجام داده, شکایت می کند.

العالمآفریقا

انجمن دفاع از حقوق بشر الجزاير در آستانه 57 امين سال آزمايش هاي هسته ای فرانسه در جنوب صحراي الجزاير، در بيانيه ای از سازمان هاي بين المللی و ملی خواست که به دليل آزمايش های هسته ای پاريس که منجر به کشته شدن هزاران نفر از مردم الجزاير شد، اقامه دعوی کنند.

فرانسه بين سال هاي 1960 و 1966 ميلادي 17 آزمايش هسته ای در جنوب صحرای الجزاير انجام داد که منجر به کشته شدن حدود 42 هزار نفر و آسيب ديدن هزاران نفر ديگر در اثر تشعشعات هسته ای اين آزمايش ها شد و خسارت های زيادی به محيط زيست اين کشور وارد کرد.
این نهاد حقوق بشری تاکید کرد که پاریس باید جنایت هایی که در دوران استعمار خود با انجام آزمایش های هسته به همراه اسرائیل علیه مردم الجزایر انجام داده را به رسمیت بشناسد و خسارت های مادی و معنوی آن را جبران کند.

 "هواری قدور" مسئول پیگیری پرونده های ویژه در انجمن دفاع از حقوق بشر الجزاير تاکید کرد: به منظور کشف حقیقت درخصوص پرونده قربانیان آزمایش های هسته ای این اقدام صورت می گیرد چراکه حکومت های پیشین الجزایر از زمان استقلال تاکنون، فرانسه را ملزم به اعتراف، عذرخواهی و پرداخت غرامت به خاطر جنایات آزمایش های هسته ای نکرده اند.

این حقوقدان الجزایری با بیان اینکه، انفجارهای هسته ای جنایت علیه بشریت است که با گذشت زمان از بین نخواهد رفت، تاکید کرد که پاریس درباره این پرونده پنهان کاری کرده و برای پرداخت غرامت، شرایط غیرممکنی را به قربانیان تحمیل کرده است.
221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها