ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد

ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد
يکشنبه 1 اسفند 1395 - 12:30

وزیر امور خارجه ایران دقایقی پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ دربارۀ مسائل منطقه و جهان به ایراد سخنرانی پرداخت.

العالم- ایران

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در چهل و سومین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: انتشار تفکر تروریستی و تفکری که مبتنی بر خشونت و تکفیر است و آن را به نام اسلام گذاشتن از نظر ما صحیح نیست. با این ظن که عده‌ای می‌خواهند از اسلام میانه رو حمایت کنند و اسلام را به عنوان تندرو قلمداد می‌کنند از نظر ما این می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه بشود.
خشونت مستمر و بربریتی که در منطقه مشاهده می‌شود و ماجرا جویی ایالات متحده آمریکا این‌ها می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه شود

وی تصریح کرد: اینکه عده‌ای می‌خواهند ایران را به عنوان تندرو قلمداد می‌کنند باعث بی ثباتی منطقه می‌شود.

وزیر خارجه ادامه داد: خشونت مستمر و بربریتی که در منطقه مشاهده می‌شود و ماجراجویی آمریکا می‌تواند موجب بی ثباتی منطقه شود. برخی کشورها هستند که از گروه‌های ترورسیتی حمایت می‌‌کنند و خشم خودشان را در منطقه دامن می‌زنند و از طرف دیگر این کشورها به دنبال منافع خودشان و توازن به نفع خودشان حرکت می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این موجب می‌شود مشکلات در منطقه به وجود بیاید. راه‌حل ‌هایی در منطقه است که سریع است.

ظریف همچنین عنوان کرد که سقوط صدام و روی کار آمدن یک حکومت متعدل باعث نگرانی در برخی کشورها شده است.

وی گفت: در طول 2 دهه گذشته این کشورها تلاش کردند نگرانی خود را در منطقه بروز عملی دهند و باعث شده به دنبال تسلیحات حرکت کنند. این کشورها از صدام حمایت تسلیحاتی می‌کردند. این کشورهای همجوار به دنبال این مسئله حرکت می‌کردند و این باعث یک کابوس در منطقه شد. باید این روش‌ها را کنار بگذاریم و به دنبال روش‌های جدید باشیم. جامعه بین‌الملل در جنگ ایران و عراق موجب شد این جنگ ادامه یابد و این مسئله موجب شد مسائل امنیتی منطقه را به خطر بیندازند.

ظریف با بیان اینکه ثبات در منطقه اهمیت دارد و در حرکت به سوی امنیت همه کشورها باید مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: می‌توان از طریق گفت‌وگوها با افرادی که به آن پایبند هستند گفت‌وگوها را آغاز کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اعتماد سازی، ایجاد امنیت و مبارزه با افراطی گری و خشونت وظیفه همه ماست. همکاری‌های مشترک در زمینه محیط زیست و گردشگری ضرورت دارد.

وی گفت: از نظر ما جنگ در عراق، سوریه، بحرین راه‌حل نظامی ندارد. همه این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد و باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را به حاشیه راند. این بحران‌هایی که در آنها گرفتار شده‌ایم راه‌حل نظامی ندارد و باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: باید مشکل را شناسایی کنیم. موفقیت تاریخی برای دیپلماسی باید راهگشا باشد. مسئله هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای مربوط به آن یک موفقیت سیاسی برای همه طرف‌ها بود.

وی تصریح کرد: ما فکر میکنیم که در گفتگوهای منطقه همه باید یکدیگر را درک کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها