اردوغان در تلاش برای بازگرداندن مجازات اعدام

اردوغان در تلاش برای بازگرداندن مجازات اعدام
شنبه 7 اسفند 1395 - 09:05

رئیس جمهور ترکیه در تلاش است که بار دیگر مجازات اعدام را علیه محکومان در این کشور بازگرداند، اقدامی که در صورت اجرایی شدن آن، به معنی پایان مذاکرات آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا به شمار می آید.

العالم - ترکیه

بر اساس گزارش روز شنبه شبکه اسکای نیوز عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای نخستین بار از اجرای همه پرسی برای بازگرداندن حکم اعدام به دستگاه قضایی این کشور سخن گفت، اقدامی که به معنی پایان مذاکرات آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا به شمار می آید.

اردوغان در سخنرانی خود در شهر مانیسا در غرب ترکیه تصریح کرد: از همین الان به شما می گویم: اگر لازم باشد، احتمال دارد زمینه برگزاری همه پرسی درباره این موضوع هموارشود.

از زمان وقوع کودتای نافرجام در 15 جولای 2016 در ترکیه، رئیس جمهور این کشور تاکنون بارها و بارها، موافقت خود را برای بازگرداندن مجازات اعدام در صورت تصویب آن در پارلمان، اعلام کرده است. اما گام نخست در این باره، برگزاری همه پرسی است.

ناظران چنین اظهاراتی را برگرفته از نیت واقعی اردوغان برای بازگردان اعدام و یا آن را دادن مانور پیش از برگزاری رفراندوم در 16 آوریل در اصلاح قانون اساسی برای تقویت قدرت از رئیس جمهور می دانند.

اردوغان لایحه اصلاحات قانون اساسی که راه را برای استقرار نظام ریاست جمهوری در این کشور هموار می کند، تایید کرده است و در عین حال معاون نخست وزیر ترکیه نیز گفته، همه‌پرسی بر سر این بسته اصطلاحات احتمالا در تاریخ 16 آوریل برگزار شود.

اردوغان برای پیروزی در این رفراندوم به آراء قومیت های مختلف در این کشور نیاز دارد.

در پی نامزدی آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا، مجازات اعدام از سال 2004 تاکنون در ترکیه لغو شده است.
پس از کودتای نافرجام ترکیه در 15 جولای گذشته، روابط بین اتحادیه اروپا و آنکارا تیره شد چراکه موج بازداشت‌ها و پاکسازی‌ مخالفان همچنان ادامه دارد.
ترکیه بیش از ۱۰ سال است که اجرای حکم اعدام را متوقف کرده‌است. توقف ِ اجرای این حکم، از مهم‌ترین اصول حقوق بشر در اتحادیه اروپا، برای پیوستن به اتحادیه ضروری‌ست. این کشور در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا است و تغییرات و اصلاحات نظام سیاسی و قضایی آن نیز در مواردی در همین راستا انجام شده‌است.
221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها