بحران مهاجرت در ثروتمندترین کشور آسیای مرکزی

بحران مهاجرت در ثروتمندترین کشور آسیای مرکزی
شنبه 21 اسفند 1395 - 15:10

قزاقستان طی یک سال اخیر درگیر بحران مهاجرتی شدیدی شده و بنابر آمار، نزدیک به 60 درصد مردم روس زبان این کشور، علاقه‌مند به مهاجرت هستند.

 العالم-آسیا
به گزارش  «اینفو»، قزاقستان که همواره به عنوان کشوری پیشرو در استانداردهای زندگی در آسیای مرکزی بوده، طی یک سال اخیر درگیر بحران مهاجرتی شدیدی شده و بنابر نتایج یک تحقیق میدانی، نزدیک به 60 درصد مردم روس زبان این کشور، علاقه‌مند مهاجرت به خارج از قزاقستان هستند.

براساس گزارش کمیته آمار وزارت اقتصاد ملی قزاقستان، تعداد افرادی که در سال 2016  قزاقستان را ترک کرده‌اند به 34 هزار و 965 نفر رسیده که 16.4 درصد بیشتر از سال 2015 است.

در عین حال، با توجه به تحقیقات این کمیته، تعداد مهاجران بومی قزاقستان به 32 هزار و 930 نفر رسیده است.

با توجه به برآوردها، در سال 2016، تعداد 28 هزار و 677 قزاق به روسیه، 2 هزار و 637 نفر به آلمان، 393 نفر به بلاروس، 228 نفر به ایالات متحده، 173 نفر به لهستان و 168 نفر به کانادا رفته‌اند.

ایدئولوژی «همزیستی»

«آیدوس ساریم» کارشناس مسائل سیاسی  قزاق در این باره گفت: سال 2016 از منظر مهاجرت بسیار بد بوده چرا که در سال‌های گذشته، در قزاقستان تعداد افرادی که وارد کشور می‌شدند بسیار بیشتر از افرادی بود که از کشور خارج می‌شدند.

وی پویایی مثبت مهاجرت در سال‌های گذشته را با برنامه مربوط به مهاجرت قزاق‌های قومی مرتبط می‌داند.

ساریم ادامه داد: در 2 تا 3 سال اخیر به علت آشفتگی در کشور برنامه‌های بازگشت مهاجرین عملا متوقف شدند و همین موضوع بر آمار تأثیر گذاشت.

وی افزود: حملات تروریستی صورت گرفته در کشور و کاهش ارزش ارز، باعث تشدید ناامنی و ایجاد انگیزه برای مهاجرت شد، قزاقستان کشوری نیست که در آن افق آینده به وضوح قابل مشاهده باشد. 

کارشناس سیاسی قزاق با اشاره به اینکه اغلب افراد متخصص و حرفه‌ای کشور را ترک می‌کنند اظهار داشت: رویدادهای صورت گرفته در جهان از جمله رویدادهای اوکراین مردم را مجبور به انتخاب گزینه‌های دیگر می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از قزاق‌ها معتقدند «اگر جبر و فشاری وجود نداشته باشد، در قزاقستان خواهیم ماند و دلیلی برای رفتن نداریم».

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) میهن پرستی

با توجه به مشاهدات این کارشناس مسائل سیاسی، در حال حاضر، حدود 60 درصد مردم روس زبان قزاقستان، مهاجران بالقوه هستند.

نیمی از آنان، چمدان‌هایشان را آماده کرده و می‌دانند که دیر یا زود کشور را ترک می‌کنند.

نیمه دیگر تنها به این فکر می‌کنند که در صورت لزوم به کجا بروند.

40 درصد باقی مانده شهروندان روس زبان، قزاقستان را وطن خود دانسته و انتخاب خود را به نفع قزاقستان انجام می‌دهند.

ساریم همچنین در این زمینه عنوان کرد: باید در کشور ما شاخص‌های عملکرد و نوعی KPI که بر طبق آن باید تعداد وطن پرستان را افزایش و تعداد افرادی که به آینده کشور مشکوک بوده و اعتماد ندارند را کاهش داد، ایجاد شود.

وی با اشاره به عدم وجود یک نهاد واحد (نهادی که بتواند مطالعات کیفی جامعه‌شناختی را در حوزه فرآیندهای مهاجرتی انجام دهد) برای جمع‌آوری درست داده‌ها، گفت: سیاست اجرا شده توسط دولت در این حوزه مؤثر نیست.

حتی زمانی که یک فرد از کشور خارج می‌شود، نمایندگان سرویس مهاجرتی از وی بازجویی می‌کنند و از می‌پرسند که چه چیز وی را مجبور به ترک کشور کرده است؟

کارشناس قزاق افزود: اگر این اطلاعات جمع‌آوری شود، دولت می‌تواند تصمیماتی را برای جلوگیری و کاهش سطح اضطراب در میان مردم اتخاذ کند.

متخصصان قزاقستان را ترک می‌کنند

از نظر این کارشناس، افزایش تعداد افراد مهاجر منجر به مسائلی از قبیل ترک کشور توسط بسیاری از کارشناسان و ایجاد موج‌های جدید مهاجرت می‌شود.

ساریم با تأکید بر اینکه سیاست بازتر دولتی آگاه‌سازی مردم به کاهش مهاجرت به خارج از کشور کمک خواهد کرد، گفت: باید در مورد همه چیز به طور آشکارا صحبت کرد، حتی اگر ناخوشایند باشد. در اینصورت مردم موقعیت را درک خواهند کرد.

وی افزود: زمانی که می‌گویند همه چیز خوب است، در حالیکه اینطور نیست، این دروغ منفی عمل می‌کند، بنابراین، در آینده نزدیک سطح مهاجرت خارجی از قزاقستان افزایش خواهد یافت. اگر چه، به منظور توسعه مؤثر کشور باید تعداد شهروندان بیشتر باشد.

«موهیت آسانبایف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان در این‌باره گفت: مهاجرت در قزاقستان در آینده نزدیک تشدید خواهد شد.

وی افزود: افت نرخ تنگه، کاهش فرصت‌های اجتماعی و حرفه‌ای و همچنین احساس ناامنی در ذهن و خلق و خوی شهروندان قزاقستان به این پویایی کمک کرده است.

آسانبایف ادامه داد: تا به حال در کشور ما انتقال قدرت صورت نگرفته است، اگرچه این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. بنابراین، نوعی بلاتکلیفی و عدم اطمینان احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: در نتیجه کاهش ارزش ارز، ما تا حدی فقیر شده‌ایم. در کشور ما پیشرفت اجتماعی و سطح خدمات پزشکی پائین بوده و هیچ سیستمی برای گزینش کادرها وجود ندارد.

آسانبایف گفت: همه پیشرفت‌های حرفه‌ای برخی از نمایندگان نسل جوان غیر قابل توضیح بوده و افراد عمل‌گرا می‌دانند که در چنین شرایطی انتظار چیزی بهتر غیر عاقلانه است.

آسانبایف اظهار داشت: اجرای رژیم بدون روادید در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهاجرت را ساده‌تر کرده است.

از نظر وی، بسیاری از مهاجران روسیه را وطن تاریخی خود دانسته و به همین دلیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. برخی هم صرفا برای زندگی راحت‌تر و امن‌تر به روسیه می‌روند.

کارشناس سیاسی قزاق ادامه داد: همچنانکه بسیاری از فارغ التحصیلان مدارس روسیه، به ویژه در مناطق شمالی کشور، عمدتا وارد دانشگاه‌های روسیه می‌شوند زیرا در آنجا سیستم ارزیابی دانش‌ها قابل قبول‌تر است.

به دنبال بهترین بازنشستگی

براساس برآوردهای آسانبایف، تعداد افراد مسنی که به روسیه می‌روند نیز به میزان قابل توجهی رشد کرده است.

وی گفت: نسل بزرگسالان بیشتر به خاطر فرزندانشان به روسیه می‌روند. شهروندانی که به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت می‌کنند، معمولا افراد جوان و افراد قابل رقابت‌تری هستند که سعی دارند خودشان را پیدا کرده و استعدادهایشان را شکوفا سازند.

«گلمیرا ایلیووا» رئیس بنیاد اجتماعی مرکز مطالعات جامعه شناختی و سیاسی «استراتژی» به نوبه خود، پیش‌بینی می‌کند که بسیاری از قزاق‌هایی که در سال 2016 وارد روسیه شده‌اند، افراد مسن هستند.

وی ادامه داد: افرادی که در شرف بازنشستگی بوده و امید دارند زودتر بازنشسته شود، به روسیه می‌روند، چرا که در مسکو این گروه سنی پایین‌تر است.

علاوه بر این، حقوق و قوانین بازنشستگی در روسیه در مقایسه با همه کشورهای شوروی سابق بهتر است.

ایلیووا اظهار داشت: سیاست اجتماعی در روسیه منطقی بوده و بسیاری از ویژگی‌های سیستم توزیع قدیمی شوروی را حفظ کرده است.

وی افزود: هیچ مشکلی در افزایش مهاجرت خارجی نیست و این یک مسئله طبیعی است که عواقب منفی یا مثبتی به همراه ندارد.

وی گفت: تنها بخش کوچکی از قزاق‌ها به دلایل سیاسی یا ایدئولوژیک کشور را ترک می‌کنند و اکثر آنان تمایل دارد خود را پیدا کرده و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

ایلیووا در نهایت عنوان کرد: ما شاهد فرایند کاملا طبیعی جابجایی و مهاجرت انسان‌ها هستیم، اگر مردم رفتن را برای خود ضروری می‌بینند، این انتخاب آزادانه آنان است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها