حمله پلیس هلند به گردهمایی حامیان اردوغان

حمله پلیس هلند به گردهمایی حامیان اردوغان
يکشنبه 22 اسفند 1395 - 08:44

پلیس ضد شورش هلند، گردهمایی حامیان اردوغان را سرکوب کرد.

العالم - اروپا

به نقل از بی‌بی‌سی؛ پلیس ضد شورش هلند ساعاتی پس از آن که به یک وزیر ترک اجازه ورود به کنسولگری این کشور در رتردام داده نشد، گردهمایی حامیان اردوغان را سرکوب کرد. این وزیر ترک سپس به مرز آلمان اسکورت و اخراج شد.
گفته می‌شود معترضان با پرتاب بطری و حمله به خودروهای پلیس، اعتراضشان را به تصمیم دولت هلند نشان دادند. پلیس ضد شورش نیز آن‌ها را متفرق کرد.
«فاطمه بتول سایان کایا،» وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه روز شنبه از مسیری زمینی و پیش از برگزاری یک گردهمایی برای حمایت از «رأی آری» به همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه، به هلند رسیده بود. مردم ترکیه ماه آینده در همه‌پرسی طرح اصلاح قانون اساسی این کشور – که به افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان منجر می‌شود – شرکت خواهند کرد.
اما وقتی این وزیر ترک به محل برگزاری گردهمایی رسید، مقامات هلندی مانع از ورود وی به کنسولگری شدند. شهردار ترک‌تبار رتردام در نخستین ساعات روز یکشنبه تأیید کرد فاطمه بتول سایان کایا به مرز آلمان اسکورت شده است.
اردوغان می‌کوشد ساختار سیاسی ترکیه را از «پارلمانی» به «ریاست جمهوری» تغییر دهد. در صورت رأی مثبت مردم به اصلاحات پیشنهادی اردوغان که پارلمان ترکیه نیز آن‌ها را تصویب کرده است، اختیارات رئیس‌جمهور به گونه‌ای چشمگیر افزایش می‌یابد. رئیس‌جمهور می‌تواند به کمک این اختیارات وزرای جدیدی منصوب کند، بودجه را آماده کند، اکثریت قضات ارشد را انتخاب کند و برخی قوانین را با فرمان خود اجرایی کند. رئیس‌جمهور همچنین قادر خواهد بود حالت فوق‌العاده اعلام و پارلمان را منحل کند.
اردوغان برای تصویب این پیشنهادات به مشارکت و رأی مثبت ترک‌های خارج از این کشور نیز نیاز دارد. 5.5 میلیون ترک در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند و 1.4 میلیون نفر از آن‌ها ساکن آلمان هستند. به همین دلیل، گردهمایی‌های مختلفی در برخی کشورها برای ترغیب آن‌ها به شرکت در همه‌پرسی ترتیب داده شده است. در روزهای اخیر بسیاری از این گردهمایی‌ها در کشورهای اروپایی لغو شده است.

پربیننده ترین خبرها