نشریه هیل:

روسیه و چین برتری نظامی آمریکا را به چالش می‌کشند

روسیه و چین برتری نظامی آمریکا را به چالش می‌کشند
يکشنبه 29 اسفند 1395 - 22:09

روسیه و چین به شکلی فزاینده برتری مطلق نظامی امریکا را که از دهه 1990 میلادی تا کنون در اختیار دارد، به چالش میک شند.

العالم - آمریکا

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه هیل، از زمان جنگ سرد تا کنون، توانایی دریایی، هوایی و زمینی آمریکا با ایجاد پایگاههای نظامی در آسیا و اروپا تکمیل شده است. این موارد سبب برتری راهبردی آمریکا بر سایر ابرقدرتهای جهان شد.آمریکا با اختصاص بیش از ششصد میلیارد دلار سالیانه، همچنان بیشترین بودجه نظامی جهان را دارد که حدود سه برابر بودجه نظامی چین و شش برابر روسیه است اما بیشتر بودجه نظامی آمریکا صرف نبردهای خارجی در سراسر جهان همانند مبارزه با تروریست های داعش در عراق و سوریه میشود. در حالی که روسیه و به ویژه چین، بودجه نظامی خود را صرف به روز رسانی (مدرنیزاسیون) قدرت و تاثیرگذاری نیروهای نظامی خود میکنند. بنابراین راهبردهای این ابرقدرت ها با هم متفاوت است.

نشریه هیل افزود: کارشناسان بر این عقیده هستند که چین نمیخواهد قدرت نظامی آمریکا در جهان را به چالش بکشد، بلکه به دنبال افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه آسیا-اقیانوس آرام و در نزدیکی مرزهای آبی خود است.

بیشترین پیشرفت های چین در زمینه نیروی دریایی و موشک‎های ضد کشتی بوده است. موشک هایی که برای هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر و سامانه های سایبری آمریکا طراحی شدهاند. موشک‎های بالستیک چین نیز برای پایگاه های هوایی آمریکا در آسیا خطرناک هستند.

محققان مرکز بین المللی مطالعات راهبردی میگویند، چین در زمینه نبردهای هوایی نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است که این امر عملیات را برای جنگنده های اف-35 آمریکا سختتر میکند.

این نشریه در ادامه نوشت: از طرف دیگر، روسیه به دنبال توسعه فناوری هایی است تا توانایی آمریکا در اروپا و آسیا را به زیر بکشد.

برجسته ترین پیشرفت نظامی مسکو در زمینه به روز رسانی سلاح های اتمی و تهاجمی همانند موشک های دقیق است که توانایی عبور از سامانه های ضد موشکی آمریکا را دارا هستند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در تابستان 2016 میلادی گفت: در زمینه نظامی، به موفقیت های قابل توجهی دست یافته ایم. موشک های ما از تمام سامانه های دفاع ضد موشکی عبور خواهند کرد.

پیشرفت قابل ملاحظه و انقلابی دیگر، تانکهای تی-14 روسیه است که فناوریهای جدید آن مولفه های آتی صحنه های نبرد را تغییر خواهد داد.

اگرچه بودجه نظامی روسیه کمتر از چین و آمریکا است، اما در مقایسه با تولید ناخالص ملی، مسکو بیشترین بودجه نظامی را دارد. بر اساس گزارش بانک جهانی، روسیه پنج درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف بودجه نظامی میکند، در حالی که چین فقط2 درصد و آمریکا 3/3 درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف بودجه نظامی میکنند.پیشرفت های نظامی روسیه و چین باعث واکنش دولت جدید آمریکا شد. رئیس جمهور ترامپ ده درصد بودجه نظامی آمریکا را  در سال 2017  افزایش داده است.

به دنبال افزایش بودجه نظامی آمریکا، چین نیز اعلام کرده است که بودجه نظامی خود را به میزان هفت درصد افزایش خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها