لابی صهیونیستها به دنبال تصویب قوانین ضدایرانی در کنگره

لابی صهیونیستها به دنبال تصویب قوانین ضدایرانی در کنگره
شنبه 5 فروردين 1396 - 08:25

لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا موسوم به "آیپک" در نشست سالانه خود می‌کوشد اعضای کنگره آمریکا را به تصویب قوانین جدید علیه ایران ترغیب کند.

العالم - آمریکا

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آی‌پک) یکشنبه (فردا) کنفرانس سالانه خود را آغاز می‌کند و امیدوار است بتواند از تلطیف ادبیات سیاسی در اسرائیل بهره‌مند شود.

بزرگترین لابی حامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن تلاش می‌کند حمایت فرا‌حزبی گسترده از خود را در کنگره تحکیم کند؛ حمایتی که پس از تلاش آی‌پک برای تقابل با باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 به امضا رسید، اندکی خدشه‌دار شد.

کنفرانس آی‌پک در سال 2015 با مشکلاتی نظیر رویارویی با یک رئیس‌جمهور محبوب و بی‌علاقگی سران دموکرات به حضور در نشست سالانه این لابی حامی رژیم صهیونیستی روبرو بود. سال گذشته نیز برای کنفرانس آی‌پک با کامیابی همراه نبود؛ چرا که توجه بیشتر رسانه‌ها به واکنش حضار به نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معطوف شده بود.

اما به گفته یکی از اعضای ارشد آی‌پک، مقامات این لابی حالا امیدوارند آن سال‌های دشوار را پشت سر بگذارند تا ثابت کنند نشست آن‌ها در واشینگتن، فرصتی نادر را برای یک گردهمایی فرا‌حزبی فراهم می‌کند.

این مقام ارشد هفته گذشته به جروزالم پست گفت: آی‌پک به دنبال تصویب قوانینی بر ضد فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران در حوزه‌های آزمایش موشک‌های بالستیک و انتقال اسلحه خواهد بود. همچنین آی‌پک امسال بر راه حل مبتنی بر ایجاد دو کشور در سرزمین‌های اشغالی متمرکز خواهد شد.

قانون‌گذاران آمریکایی پنجشنبه هفته گذشته طرحی را درباره برنامه‌های غیر هسته‌ای ایران مطرح کردند که با برگزاری نشست سالانه آی‌پک همزمان شده است. حامیان آی‌پک معتقدند این طرح از حمایت گسترده اعضای هر دو حزب در کنگره برخوردار خواهد شد.

این مقام آی‌پک در گفتگو با جروزالم پست با مطرح کردن اظهاراتی مضحک مدعی شد: «موضع ما همیشه این بوده است که حالا و پس از امضای توافق هسته‌ای، باید هم بر اجرای دقیق آن و هم بر رفتار نامطلوب ایران متمرکز شویم. واضح است که رفتارهای ایرانی‌ها نگرش ما را تقویت کرده است که این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های عصر برجام خواهد بود.»

ایران، واشنگتن را از تلاش برای تصویب تحریم‌های قدیمیِ مرتبط با مباحث هسته‌ای با استفاده از یک عنوان جدید بر حذر داشته است. به گفته مقامات ایرانی، چنین قانونی توافق هسته‌ای را نقض خواهد کرد. اما کارشناسان سیاسی آی‌پک بر این نکته اصرار دارند که طرح جدید کنگره منحصراً افراد و سازمان‌های حامی برنامه‌های غیر هسته‌ای تهران را هدف می‌گیرد.

6

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها