دعوای کودکانه سران قطر و مصر در نشست اردن

دعوای کودکانه سران قطر و مصر در نشست اردن
چهارشنبه 9 فروردين 1396 - 17:46

رئیس جمهور مصر هنگام سخنرانی امیر قطر در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در اردن، سالن اجلاس را ترک کرد.

العالم - مصر

رسانه های عربی گزارش دادند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در زمان آغاز سخنرانی "تیمم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در اردن، سالن این اجلاس را ترک کرد.

منابع مذکور اعلام کردند پس از آغاز سخنرانی امیر قطر، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در یکی از سالن های جانبی نشست دست در دست یکدیگر مشاهده شده اند که عازم یکی از اتاق های کنفرانس دو جانبه بودند.

از زمان کودتای سوم ژوئیه 2013 توسط عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع وقت مصر علیه محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر که مورد حمایت قطر بود، روابط دوحه و قاهره به شدت تیره شده است. به طوری که اقدامات و مواضع مقامات دو کشور گاهی به رفتارها و دعواهای کودکانه تبدیل می شود.

همچنین روابط مصر و عربستان نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد. عربستان از تلاش ها برای سرنگونی نظام سوریه به رهبری بشار اسد حمایت می کند و مصر حامی نظام سوریه است. اختلافات دو کشور درباره پرونده سوریه، باعث شد سال میلادی گذشته شرکت نفتی آرامکوی عربستان ارسال نفت به مصر را متوقف نماید. تحلیلگران دیدار السیسی و ملک سلمان را به منزله آشتی کنان آنها دانسته اند.

یادآور می شود احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب پیش از برگزاری اجلاس امان، دیدارهای حاشیه ای و آشتی بین بعضی سران عرب را از جمله مسایل مطرح در این اجلاس اعلام کرده بود.
216
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها