شورای کرکوک پیوستن به اقلیم کردستان را تصویب کرد

شورای کرکوک پیوستن به اقلیم کردستان را تصویب کرد
سه شنبه 15 فروردين 1396 - 15:16

شورای استان کرکوک در تازه ترین مصوبه جنجالی خود امروز سه شنبه طرح پیوستن این استان به اقلیم کردستان عراق را تصویب کرد.

العالم-عراق

 بعد از مصوبه اخیر این شورا مبنی بر تایید بخشنامه استاندار کرکوک برای افراشتن پرچم اقلیم در این استان در کنار پرچم عراق، امروزسه شنبه طرح جنجالی پیوستن کرکوک را به اقلیم کردستان عراق مصوب کرد.
'ریبوار طالبانی' رییس شورای استان کرکوک در جمع خبرنگاران گفت که این شورا در جلسه امروز (سه شنبه) ضمن رد مصوبه اخیر پارلمان عراق مبنی بر پایین کشیدن پرچم اقلیم از فراز ادارات دولتی در کرکوک، در عین حال طرح پیوستن کرکوک به اقلیم کردستان عراق را تصویب کرد.
این مصوبه تنها ساعاتی بعد از اظهارات نخست وزیر عراق که دیشب (دوشنبه) گفته بود که مسوولان کرد در اقلیم کردستان عراق درصدد عقب نشینی از مصوبه سابق خود مبنی برافراشتن پرچم اقلیم در کرکوک هستند، اتخاذ شده است.
تحولات سریع سیاسی در کرکوک همزمان با تحرکات اخیر دو حزب عمده حاکم در اقلیم کردستان عراق (اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق) برای زمینه سازی برای همه پرسی استقلال کردستان عراق صورت گرفته است.
انتظار می رود که این مصوبه جدید بیش از گذشته تنش را بین بافت های اصلی اجتماعی تشکیل دهنده کرکوک، بویژه بین ترکمنان و عرب ها از یکسو و کردها از سوی دیگر دامن بزند.
شورای استان کرکوک متشکل از 41 عضو است که کردها با 26 کرسی، اکثریت را دارند و در غیاب اعضای ترکمن و عرب که همچنان جلسات شورا را در اعتراض به افراشتن پرچم اقلیم درکرکوک ترک کرده اند، این تصمیم جدید را اتخاذ کرده اند.
درمصوبات اولیه شورای استان کرکوک تصریح شده است که برای حفظ همزیستی مسالمت آمیز بین همه بافت های اجتماعی تشکیل دهنده این استان، تصمیم گیری ها درشورای کرکوک با همفکری وتوافق همه بافت های قومی و دینی کرکوک باید باشد اما ترکمن ها و عرب ها معتقدند که کردها از اکثریت سیاسی خود در شورا برای اتخاذ تصمیمات یکجانبه در راستای منافع کردها بهره می برند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها