نشریه اسرائیلی:

تاسیسات ساخت موشک ایران در لبنان ... هراس در تل‌آویو

تاسیسات ساخت موشک ایران در لبنان ... هراس در تل‌آویو
سه شنبه 15 فروردين 1396 - 19:02

پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست به نقل از مدیرکل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی نوشت، اقدامات ایران برای ایجاد کارگاه و تاسیسات ساخت موشک های پیشرفته درون خاک لبنان تهدیدی به کلی جدید است.

العالم - فلسطین اشغالی

خبرگزاری صدا و سیما، چاگای زوریل در نشستی که سازمان غیر انتفاعی پروژه اسرائیل ترتیب داده بود، گفت منبع گزارش ها روزنامه ای کویتی است، اما ظاهراً او درستی آن ها را قبول دارد. گزارش هایی که اگر صحت داشته باشد، یعنی ایرانی ها و حزب الله تلاش می کنند از راه تولید تسلیحات درون خاک لبنان، بر مشکلات انتقال زمینی آنها به این کشور از راه سوریه فائق آیند. گفته می شود اسرائیل چند بار به کاروان هایی حمله کرده است که تسلیحات مهمی را از راه سوریه به لبنان حمل می کردند. تسلیحاتی که گفته می شود تحویل آن به لبنان روند جنگ با اسرائیل را به کلی تغییر می داد.

زوریل افزود، امروز مهمترین موضوع راهبردی در منطقه از نگاه اسرائیل توان هسته ای ایران نیست، بلکه حضور این کشور در منطقه است. او گفت مساله هسته ای همواره در صدر دستورکار اسرائیل قرار دارد، اما این تهدید به سبب توافق ایران با قدرت های جهانی، پنچ، هشت یا ده سال دیگر خطرناک می شود. اما  آنچه اکنون عینیت دارد، تلاش ایران برای ایجاد پلی زمینی است که از ایران شروع می شود و با گذر از عراق و سوریه به لبنان می رسد. پلی زمینی که با خارج کردن موصل از کنترل داعش، کامل می شود.

زوریل گفت: بزرگترین تهدید دولتی پیش روی اسرائیل، ایران و بزرگترین تهدید غیردولتی حزب الله است.

او افزود، اکنون مهمترین منطقه راهبردی سوریه است و این کشور آینه روابط محلی، منطقه ای و بین  المللی و توازن قدرت است. آنچه در سوریه رخ می دهد تا حد بسیاری بر آنچه در منطقه و جهان می گذرد تاثیر می گذارد.

زوریل گفت: سوریه صادر کننده تروریسم، آواره و مهاجر است و هم اکنون ترکیب اجتماعی و اقتصادی کشورهای همسایه خود را، به ویژه اردن، تغییر داده است. به گمانم بافت سیاسی و اجتماعی اروپا را تغییر داده است. دور از واقعیت نیست اگر بگوییم حتی تا اندازه زیادی در برگزیت و نتیجه انتخابات آمریکا موثر بوده  است.

به گفته زوریل مهمترین تحول در سوریه تقویت محور ایرانی-شیعی در سوریه است. او گفت اگر ایران در دراز مدت جای پای خود را در سوریه تقویت کند، منبع دائمی اصطکاک با اسرائیل و اکثریت سنی در سوریه و کشورهای سنی همجوار خواهد بود.

زوریل در باره روسیه گفت: این کشور بازیگری غالب در سوریه است و جایی نخواهد رفت. ممکن است دستور کار آنها تغییر کند، اما آنها در سوریه خواهند ماند. باید این موضوع را درک کنیم و با آن کنار بیاییم.  از نظر ما روسیه، هرچند تسلیحات پیشرفته به ایران می فروشد، دشمن به حساب نمی آید.

زوریل افزود: گفتگوهای ما با روسیه در کنار گفتگو با آمریکا، مهمترین شریک راهبردی ما، بالقوه می تواند بر آینده سوریه تاثیر بگذارد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها