دخانیات، عامل 10 درصد از موارد مرگ و میر

دخانیات، عامل 10 درصد از موارد مرگ و میر
پنج‌شنبه 17 فروردين 1396 - 10:55

بر اساس یک مطالعه جدید، از هر 10 مورد مرگ و میر در جهان، 1 مورد بر اثر استعمال دخانیات رخ می‌دهد.

العالم - گوناگون

به نقل از بی‌بی‌سی؛ یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد از هر 10 مورد مرگ و میر در جهان، 1 مورد بر اثر استعمال دخانیات رخ می‌دهد. همچنین نیمی از موارد مرگ و میر بر اثر استعمال دخانیات در 4 کشور چین، هند، آمریکا و روسیه مشاهده می‌شود.
بر اساس این گزارش که در نشریه پزشکی «لنست» منتشر شده است، علی‌رغم اِعمال چندین ده‌ساله سیاست‌های مبارزه با دخانیات، به دلیل رشد جمعیت جهان بر تعداد افراد سیگاری افزوده شده است. به گفته پژوهشگران، با توجه به تلاش‌های گسترده شرکت‌های فعال در عرصه دخانیات برای یافتن مشتریان جدید به خصوص در کشورهای در حال توسعه، موارد مرگ و میر بر اثر استعمال دخانیات افزایش خواهد یافت.
دکتر «امانوئلا گاکیدو،» پژوهشگر ارشد این تحقیق در این خصوص می‌گوید: «علی‌رغم وجود شواهدی بیش از 50 ساله و انکار ناپذیر در خصوص تأثیرات مضر دخانیات بر سلامت، هم‌اکنون از هر 4 مرد در جهان 1 مرد روزانه سیگار می‌کشد. ... استعمال دخانیات همچنان دومین عامل مهم خطرناک در مرگ زودهنگام و بروز ناتوانی است.»
گزارش «مسئولیت جهانی بیماری» بر مبنای عادات استعمال دخانیات در 195 کشور و منطقه جهان در سال‌های 1990 تا 2015 تنظیم شد. بر این اساس، در سال 2015 حدود 1 میلیارد نفر روزانه سیگار دود می‌کردند – 1 مرد از هر 4 مرد و 1 زن از هر 20 زن. این در حالی است که در سال 1990 از هر 3 مرد، 1 مرد سیگاری بود و از هر 12 زن، تنها 1 زن ریه‌های خود را به دود سیگار می‌سپرد. اما رشد جمعیت جهان در سال‌های اخیر، به معنای افزایش تعداد افراد سیگاری است. در سال 1990، 870 میلیون فرد سیگاری در جهان زندگی می‌کردند.
همچنین بر اساس مندرجات این گزارش در سال 2015 بیش از 6.4 میلیون نفر در جهان بر اثر معضلات مرتبط با استعمال دخانیات جان خود را از دست دادند که در قیاس با سال 1990، 4.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید برخی کشورها توانسته اند به کمک ترکیبی از افزایش مالیات، درج هشدار بر روی جعبه‌های سیگار و ارائه بسته‌های آموزشی از تعداد افراد سیگاری خود بکاهند. برای مثال، در این بازه زمانی 25 ساله برزیل توانست مردان خود را که هر روز سیگار دود می‌کردند از 25 درصد به 12 درصد و زنان سیگاری خود را از 19 درصد به 8 درصد کاهش دهد.
اما در این مدت، تغییری در تعداد افراد سیگاری در بنگلادش، اندونزی و فیلیپین ایجاد نشد. در این بازه زمانی بر تعداد زنان سیگاری در روسیه 4 درصد افزوده شد و این روند در بخش‌هایی از آفریقا نیز قابل مشاهده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها