9 واقعیتی که درباره عامل انفجار سن پترزبورگ نمی دانید!

9 واقعیتی که درباره عامل انفجار سن پترزبورگ نمی دانید!
جمعه 18 فروردين 1396 - 01:34

یک منبع روس علاوه بر آنچه که تاکنون درباره عامل انفجار تروریستی دوشنبه گذشته در مترو سن پترزبورگ منتشر شده است، حقایق تازه ای در باره این تروریست منتشر کرد.

العالم - آسیا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العامل، آنچه که تاکنون همه درباره عامل انفجار سن پترزبورگ می دانند این است که، او از قرقیزستان یکی از کشورهای آسیای میانه آمده و 22 سال دارد.  در این بین خبرگزاری اسپوتنیک 9 واقعیت تازه درباره عامل انفجار سن پترزبورگ منتشر کرده است.

1- در واقع، "اکبرجان جلیل اف" در زمان حاضر در قرقیزستان است اما گذرنامه این کشور را ندارد. خانواده اش در سال 2011 به روسیه مهاجرت کردند و پدر و برادر بزرگش در آن زمان، تابعیت روسیه را گرفتند. اکبرجان نیز با رسیدن به سن بلوغ تابعیت روسی گرفت و شهروند این کشور شد.

2- وی از خانواده ای بسیار ساده و بی تکلف است، پدرش هنوز در روسیه زندگی می کند و مادرش همراه با دوپسر و دخترش برای مدتی کوتاه به شهر اوش در قیرقیزستان رفته است. همسایگانشان، آنها را خانواده ای بسیار ساده و آرام توصیف می کنند و اینکه از نظر مذهبی خانواده ای تندرو نیستند. در سومین روز وقوع این حادثه، مقام های محلی به بازجویی از مادر و بستگان اکبرخان در شهر اوش پرداخته اند.

3- مردم قرقیزستان به طور رسمی اکبرخان را عامل این انفجار ندانسته بلکه مظنون آن می دانند. مقام های محلی هم تایید یا تکذیب نکرده اند که اکبرخان عامل این انفجاراست.

4- شهر اوش زادگاه عامل انفجار، در دره زیبای فرغانه در جنوب قرقیزستان است و قدمتی حدوداً سه هزارساله دارد. این شهر دومین شهر بزرگ قرقیزستان و پایتخت جنوبی این کشور به شمار می آید.

5- شهر اوش پایتخت منطقه اوش، به توجه به عدم وجود علامت گذاری مشخص در مرز با همسایگانش یعنی ازبکستان و تاجیکستان، مشکل ساز بوده تا جاییکه همواره شاهد درگیری های شدید مرزی است. درگیری میان قرقیزها و ازبک ها در ژوئن 2010 به اوج خود رسید و دستکم 418 نفر جان خود را از دست دادند.

6- شهر اوش کمتر از صد کیلومتر با مرز افغانستان فاصله دارد با این حال، به باور کارشناسان، از جانب افغانستان تهدیدی متوجه این شهر نیست.

7- معمولا این شهر مانند شهرهای واقع در بخش شمالی قرقیزستان در معرض تلاشها برای پیوستن به گروههای تروریستی نیست به این علت که در بخش شمالی، تبلیغات، گرایش ها و تمایلات اسلامی زیادی میان ساکنان محلی وجود دارد؛ اما نمی توان در این باره مطمئن بود چراکه پیوستن به گروههای تروریستی و افراط گرا در سراسر این کشور ریشه دوانیده است.

8- اسلام رادیکالی، پدیده جمعی در این کشور کوچک آسیای میانه نیست و کارشناسان بر این باورند که با وجود گروههای مذهبی فعال در قرقیزستان، نمی توان در مورد افراط گرایی به طور کلی صحبت کنیم. به گفته وزارت کشور قرقیزستان، تاکنون بیش از 500 نفر برای جنگیدن به سوریه مهاجرت کرده و در این میان 30 نفر از آنها کشته و 40 تن به کشور بازگشته اند.

9- گروه های افراطی که در سطح بین المللی در آسیای مرکزی وجود دارد که به شکل متمرکز فعالیت می کنند تا جاییکه تنها در آغاز سال جاری تعدادی از مظنونین در قرقیزستان بازداشت شدند و گفته می شود آنها از اعضای حزب التحریر (سازمان اسلامی جدا شده از جمعیت اخوان المسلمین) هستند و اجازه ورود به بسیاری از کشورها ازجمله روسیه و قرقیزستان را ندارند.

221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها