تلاش آمریکا برای دامن زدن به تنش‌ها در شبه جزیره کره

تلاش آمریکا برای دامن زدن به تنش‌ها در شبه جزیره کره
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 10:44

شبه جزیره کره که همواره از آن به عنوان کانون تحولات اصلی شرق آسیا و حتی جهان نام برده می شود، با حضور نظامی آمریکا در این منطقه در حال تبدیل شدن به کانون بحران جدی است.

  العالم-آمریکا

در شرایطی که واشنگتن به دنبال افزودن بر قوای نظامی خود و افزایش تسلیحات نظامی اش در شبه جزیره کره است، کشورهای منطقه به شدت نگران رویارویی نظامی این کشور با کره شمالی هستند.
آمریکا در تازه ترین اقدام و افزودن بر تنش ها در شبه کره، کشتی ها و ناوهای جنگی خود را به سمت آبهای شبه جزیره کره گسیل کرده و ناوگروه تهاجمی «کارل وینسون» این کشور از نیروی دریایی فرمان گرفته است تا در غرب اقیانوس آرام و در نزدیکی شبه جزیره کره لنگر بیندازد که مسلما تهدیدی از سوی واشنگتن بر ضد پیونگ یانگ محسوب می شود.
بسیاری بر این باورند که حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه پیام محکمی برای کره شمالی بوده است مبنی بر اینکه باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد و اینک اعزام ناوهای جنگی هسته ای به منطقه و در جوار آبهای کره شمالی، پیام دیگری به «کیم جونگ اون» است.
کره شمالی که دیدگاهی کاملا خلاف دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دارد، می گوید حمله واشنگتن به سوریه یک میلیون بار دیگر ثابت کرد که پیونگ یانگ در پیگیری برنامه نظامی هسته ای خود محق بوده و این کشور در ساخت تسلیحات هسته ای اشتباه نکرده است.
این کشور تاکید کرده که اگر قدرت بازدارندگی تسلیحاتی هسته ای خود را تقویت نمی کرد، اکنون ممکن بود آمریکا جسارت کافی برای حمله به پیونگ یانگ را پیدا می کرد.
نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای آورده است که تهدیدهای مبنی بر پرتاب موشک های بالستیک کره شمالی و احتمالا یک آزمایش تسلیحاتی دیگر برطرف نشده است و به همین سبب واشنگتن قوایش را در منطقه تقویت می کند.
ناو «یو اس اس وینسون» و ناو هسته ای «نیمیتز» آمریکا که قرار بود در استرالیا پهلو بگیرند حالا به سمت اقیانوس آرام و آبهای نزدیک کره شمالی حرکت کرده اند.
آمریکا می گوید، تصاویری را از طریق ماهواره ها بدست آورده است که نشان می دهد کره شمالی برای ششمین آزمایش هسته ای و پرتاب یک موشک قاره پیمای بالستیک آماده می شود.
اگر این موشک قاره پیما با موفقیت پرتاب شود، با حمل یک کلاهک هسته ای می تواند خاک آمریکا و پایگاه های این کشور را در سراسر منطقه هدف قرار دهد.
کره شمالی هم که تاکنون نمایش موشکی کاملی از خود نشان داده؛ در ماه اوت سال گذشته میلادی یک فروند موشک بالستیک از روی زیردریایی را به مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتر به دریای ژاپن و در ماه فوریه امسال نیز چهار فروند موشک با برد یکهزار کیلومتر به منطقه انحصاری اقتصادی ژاپنی ها پرتاب کرده است.
با توجه به اینکه سران چین و آمریکا هم در دیدار خود در فلوریدا نتوانستند به توافق خاصی در باره حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره برسند و با نظرداشت اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ روی میز است، می توان نتیجه گرفت که روزها و هفته های آینده برای شبه جزیره کره و کل آسیای شمال شرقی از حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود و این منطقه کماکان کانون مخاطرات فزاینده ای می شود که می تواند پیامد های بسیار بد و مخربی برای همه جوانب ذی ربط داشته باشد.
رزمایش دو ماهه آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره هم دلیل مضاعف دیگری بر تشدید مخاطرات در این منطقه شده که بیش از هر منطقه دیگری در جهان وضعیت نظامی پیدا کرده است.
با این حال بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که سیاست های آمریکا در مقابل کره شمالی با ناکامی همراه شده است، زیرا هر چه بر فشارهای آمریکا افزوده شده در مقابل پیونگ یانگ سیاست های مقاومتی را تشدید کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها