هشدار مشترک کره جنوبی و چین به کره شمالی

هشدار مشترک کره جنوبی و چین به کره شمالی
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 18:58

کره جنوبی و چین به کره شمالی هشدار دادند که در صورت آزمایش اتمی یا پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک، به این اقدامات واکنش جدی نشان خواهند داد.

العالم-آسیا

 کیم هونگ کیون و وو داوی فرستاده های هسته ای کره جنوبی و چین در دیدار عصر دوشنبه در سئول پایتخت کره در این باره به توافق رسیدند.

این نگرانی و هشدار در شرایطی مطرح می شود که برخی گزارش ها حاکی است که کره شمالی ممکن است پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کره جنوبی در ماه مه، دست به چنین کاری بزند.

همزمان با این هشدار وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه ای با اشاره به نزدیک شدن ناوگروه تهاجمی آمریکا به شبه جزیره کره تاکید کرده است که کره خواستار حمله پیشدستانه آمریکا علیه کره شمالی نیست و می خواهد مساله هسته ای شبه جزیره کره به شکل صلح آمیز حل شود.

مقام های ارشد هسته ای دو کشور تاکید کردند که کره جنوبی و چین می دانند باید بسرعت و با جدیت راهی برای حل مساله شبه جزیره کره پیدا کرد.

مقام کره ای نیز گفت که فشارها و تحریم ها باید درچارچوب سازمان ملل به کره شمالی افزایش یابد تا این کشور برنامه هسته ای تسلیحاتی خود را رها کند.

خبرگزاری یونهاپ از قول وی آورده است که دو طرف به این توافق رسیده اند که اگر کره شمالی دست به یک آزمایش هسته ای جدید و یا پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک بزند باید اقدامات و واکنش های جدی به آن نشان داده شود.

کیم افزوده است که حضور وو داوی در کره جنوبی پیامی آشکار برای کره شمالی نیز محسوب می شود مبنی بر اینکه باید دست از این تهدیدها بردارد.

گزارش ها حاکی است که مقام های دو طرف همچنین در باره استقرار سامانه موشکی آمریکایی تاد در کره دچار اختلاف شدیدی شده اند.

در شرایطی که طرف کره ای اصرار کرده که چین باید تدابیر تحریمی اقتصادی علیه کره جنوبی را به دلیل برنامه آرایش تاد متوقف کند، مقام چینی تاکید دارد که کشورش مخالف استقرار این سامانه در کره است.

دو طرف همچنین موافقت کردند که مذاکرات خود را در باره مسایل مختلف و از جمله شبه جزیره کره در پکن ادامه دهند، بی آنکه زمانی برای آن تعیین کرده باشند.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها