«دیپلماسی نوه‌ها» به کمک روابط آمریکا و چین می‌آید

«دیپلماسی نوه‌ها» به کمک روابط آمریکا و چین می‌آید
چهارشنبه 23 فروردين 1396 - 00:43

پس از انتشار ویدیویی از نوه ترامپ که به سرعت در میان کاربران شبکه های اجتماعی چین محبوب شد، برخی از کلید خوردن «دیپلماسی نوه‌ها» بین آمریکا و چین سخن می‌گویند.

العالم - آمریکا

آرابلا کوشنر 5 ساله دختر ایوانکا ترامپ چند ساعت بعد از آن که مادرش ویدئویی از او که در استقبال از رئیس جمهور چین و همسرش، یک آواز سنتی چینی می خواند منتشر کرد در شبکه های اجتماعی چند میلیون دنبال کننده داشت.

این ویدیو بیش از 20 میلیون بار در پایگاه ویبو که جایگزین توییتر در چین است مشاهده شد.

ایوانکا و خانواده اش طرفداران زیادی در میان چینی ها دارند. وی صاحب چندین شرکت و کارخانه در چین است از این رو ناظران معتقدند از طریق تحکیم روابط با خاندان حکومتی چین به دنبال راهی برای افزایش منافع تجاری خود در این کشور است.

رسانه های رسمی چین می گویند دونالد ترامپ نیز در تلاش است تا با گسترش روابط شخصی و خانوادگی با رئیس جمهوری چین و همسرش، روابط دوجانبه را تقویت کند.

برخی ناظران این نوع سیاست را دیپلماسی خانوادگی یا دیپلماسی نوه ها می نامند که یادآور دیپلماسی پینگ پونگ است. یک مسابقه دوستانه بین تیم های دو کشور باعث آب شدن یخ روابط میان آنها در دهه هفتاد قرن گذشته شد و بعد از آن سفر تاریخی ریچارد نیکسون به چین صورت گرفت و پس از آن هم روابط دیپلماتیک بین دو طرف به حالت عادی در آمد.

قبلا بین این دو کشور دیپلماسی پاندا نیز بوده است که به موجب آن چین با اهدای یک خرس پاندا به آمریکا به عنوان پیام آور صلح و دوستی، در جهت تقویت روابط دو کشور کوشید.

یاو مینگ بسکتبالیست معروف نیز نقش ویژه ای در تحکیم روابط پکن و واشنگتن داشت و با بازی با باشگاه های آمریکایی، دیپلماسی بسکتبال را رقم زد.

البته گری لوک سفیر اسبق آمریکا در چین به رغم داشتن ریشه های چینی نتوانست با شرکت در فعالیت های مردمی گامی در جهت نهادینه کردن دیپلماسی مردمی بردارد زیرا این اقدامات به مذاق دولت چین خوش نیامد و در شبکه های اجتماعی جنجال به پا کرد.

لوک دوست نداشت با او مانند شخصیتی مهم برخورد شود و ترجیح می داد با بلیت عادی سوار هواپیما شود و دائما به صورت غیرمنتظره همراه با افراد خانواده اش سوار بر دوچرخه در خیابان های قدیمی پکن و رستوران های سنتی آن ظاهر می شد.

202


 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها