مناظره امشب؛ تندرو، وزیر میلیاردی است/ نباید عقب‌گرد کنیم

مناظره امشب؛ تندرو، وزیر میلیاردی است/ نباید عقب‌گرد کنیم
پنج‌شنبه 24 فروردين 1396 - 22:18

یک استاد دانشگاه گفت: تندرو کسی است که هزاران میلیارد سرمایه دارند و در دولت فعلی وزیر است.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، یاسر جبرائیلی پنجشنبه شب در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری شبکه یک سیما ادامه داد: وقتی به ما می گویید "تندرو"، گویی ناسزا می دهید.

او ادامه داد: به یاد می آورم زمانی آقای روحانی می گفت برجام را اجرا می کنیم تا مردم مشکل آب خوردن نداشته باشند، ما آن موقع گشتیم تا ببینیم کدام قشر جامعه مشکل آب خوردن دارد، سپس دریافتیم در بخش خاصی از تهران آب معدنی های  شصت هزار تومانی به فروش می رود که احتمالا نگرانی آقای روحانی برای این قشر از جامعه بوده است.

جبرائیلی افزود: روحانی گفته بود اجرایی شدن برجام مشکل مردم را برای پرواز مستقیم به کشورهای خاص حل می کند، مگر چند درصد از مردم ایران عازم کشور آمریکا هستند که نیازمند پرواز مستقیم باشند، دولت فعلی می گوید ساخت مسکن مزخرف است و سرمایه را صرف خرید هواپیما می کند این هم به نوعی دخالت در امور بخش خصوصی است. سفرهای خارجی  خاص را برای برخی افراد خاص می خواهید؟

پازوکی پاسخ داد: بهتر است بدانید سالانه بین 4 و نیم تا 5 میلیارد دلار پول هواپیما به شرکت های هواپیمایی قطر، امارات و ترکیش پرداخت می شود که با این مبلغ می شود چه کارها که نکرد، این حق مردم است که سوار هواپیماهای نو  شوند، قرار بر این بود ایران هاب منطقه شود اما افکار بسته بعضی ها مانع از این اتفاق شد، این حق مردم نیست که سهم سرمایه گذاری خارجی ها درکشور به منفی 3/ 3 دهم درصد برسد، ما نیازمند عقب گرد نیستیم.

جبرائیلی هم گفت: آیا هنر این است که کارخانه ها را تعطیل کنید تا با واردات کالاهای مشابه و تبدیل آن به مواد مصرفی تان را به GDP تبدیل کنید؟ دولت یازدهم در نهایت ادب، به کشور قطر اعتماد کرد و اطلاعات میدان فاز 14 پارس جنوبی را در اختیار این کشور قرار داد و قطری ها رفتند که رفتند، این هم نتیجه اعتماد شما.

او افزود: اگر حمایت از تولید داخل تندروی باشد، ما تندرو هستیم اما این شما هستید که از ترس مهاجم به مهاجم پناه آوردید و بسیاری از پروژهای عمرانی و تولید کشور را به خارجی ها سپردید، اینکه تولید نفت افزایش یافته خوب است اما به دست خارجی ها یا داخلی ها؟ شرکت های خارجی می آیند و بازار داخلی را از ایرانی ها می گیرند این مسبب بیکاری خواهد شد آیا واگذاری بازار داخل به خارجی ها درست است؟ 

اقتصاددان منتقد دولت گفت: معتقدم آقای روحانی از وضعیت اقتصاد کشور بی خبر است و مطمئنم که نمی دانست صفدر حسینی 400 تا 500 میلیون تومان حقوق می گیرد.
یاسر جبرائیلی افزود: معتقدم دولت روحانی دولت برجام بود چرا که وی کشور را معطل برجام کرد و اکنون باید دولت پسابرجام شکل بگیرد.

وی در پاسخ به انتقادات پازوکی از دولت احمدی نژاد گفت: من درباره آن دوره سخن نمی گویم اگر می خواهید من بروم و فردی از طرف آن دولت در مناظره شرکت کند.
در ادامه مناظره پازوکی افزود: برداشت ما از اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت دولت از تولید و در این باره دولت اقداماتی کرده است.

اما جبرائیلی گفت: مشکل ما با برخی لیبرال ها در داخل این است که همه چیز را می خواهند واگذار کنند، مثلا تلاش می کنند نفت ما را دیگران تولید کنند از سویی دیگر همچنان چشمشان به واردات است به گونه ای که آنقدر جنس از کشور ها مثلا چین وارد می کنند که ارج و دیگر کارخانه های معروف ورشکسته می شوند.

جبرائیلی تاکید کرد: مشکل آنجاست که برخی هیچ نگاهی به ظرفیت داخلی ندارند مثلا سه میلیون دلار مربا وارد کشور می کنند از آلمان گندم و از تایلند برنج و توجهی به تولید کننده و کشاورز در داخل ندارند.
وی گفت: ما برای رفع مشکلات کشور معتقدیم دولتی باید شکل بگیرد که عملکرد و اقتصادش شفاف باشد.

پربیننده ترین خبرها