آزمایشهای تسلیحاتی غرب در لیبی، سوریه و عراق

آزمایشهای تسلیحاتی غرب در لیبی، سوریه و عراق
شنبه 26 فروردين 1396 - 15:20

روزنامه گاردین، چاپ لندن امروز مقاله ای را به قلم "مصطفی بیومی" با عنوان "غرب پیش از این از خاک مستعمراتش برای آزمایش سلاح استفاده می کرده است، اکنون آیا وضعیت فرق کرده است؟"

العالم - اروپا
وبسایت بی بی سی عربی به نقل از روزنامه گاردین گزارش داد، بیومی به استفاده "مادر همه بمب ها" برای اولین بار در بمباران منطقه ای در خاک افغانستان به بهانه حضور عناصر گروه تروریستی داعش در آنجا اشاره می کند و این سئوال را مطرح می کند که چرا واشنگتن باید از این بمب در این عملیات استفاده کند.
بیومی می نویسد روشن است که هیچ کس قصد اعلام همدردی با داعش را ندارد اما الزما نباید کارشناس نظامی باشید تا به این موضوع به دیده تردید بنگرید و از خود بپرسید که چه اتفاقی می افتد؟
بیومی با نگاهی به تاریخ کشورهای استعمارگر در دو قرن گذشته برای یافتن پاسخی برای این سئوال، تصریح می کند که کشورهای استعمارگر همواره از خاک مستعمرات خود برای آزمایش سلاح های جدید استفاده کرده اند.
این نویسنده خاطرنشان می کند تاریخ پدیده بمباران با توجه به عملیات های مشابه سابق نسبتا جدید است، زیرا اولین عملیات مشابه، بمباران لیبی توسط ایتالیا در سال 1911 بود. در آن سال باران عظیمی از بمب بر سر لیبی ریخته شد.
وی تصریح می کند که غرب در حال حاضر از خاک چند کشور مثل لیبی، سوریه و عراق برای آزمایش سلاح های خود استفاده می کند و این مسأله مشکلات بیشماری را برای ملت این کشورها ایجاد کرده است. کما اینکه منطقه جنوب شرق آسیا نیز پیش از این عرصه آزمایش سلاح های غربی بوده است.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها