رقابت عربستان برای صادرات میلگرد

رقابت عربستان برای صادرات میلگرد
دوشنبه 28 فروردين 1396 - 09:57

سال جاری عربستان گام دیگری برای بهبود صادرات میلگرد خود برداشت و برای بسیاری از عرضه کنندگان میلگرد خود مجوز های صادرات صادر کرد.

العالم - عربستان سعودی
با این وجود تولید کننده گان عربستانی از این موقعیت برای فروش محصولات خود در سطح جهانی خیلی بهره نبردند، در حالی که بازار داخلی با عدم هماهنگی عرضه و تقاضا روبروست.

در حال حاضر عربستان با رکود تقاضای داخلی فولاد روبروست که به دلیل کاهش پروژه های ساختمانی است. کم بودن فاینانس مشکل نهایی آن ها می باشد.  قیمت کم نفت سبب شده دولت عربستان بودجه بخش پروژه های ساخت و ساز را کم کند. از این رو برخی از کارخانه ها مجبور شدند تولید را پایین بیاورند. در این بین صادرات زمان خوبی است که کارخانه ها اجازه افزایش تولید داشته باشند. لیکن جدای از شرایطی که کارخانه ها برای صدور باید به چه شرایطی  پایبند باشند، دسترسی های صادراتی می تواند فرصت مناسبی برای آن ها باشد.

صادرکننده های عربستانی باید تعرفه صادرات پراخت کنند که شامل تفاوت قیمت انرژی در بازار داخلی و بازارهای جهانی است. بسته به مقدار تخفیف هایی که هر کارخانه برای تامین انرژی استفاده می کند این تعرفه صادراتی بین 13 تا 93 دلار در هر تن است.

از سمتی کارخانه های کشورهای عربی برای صادرات باید قیمت ها را نسبت به بازار داخلی خیلی کاهش دهند تا قدرت رقابتی با سایر عرضه کننده ها داشته باشند همین موضوع فشار بالاتری بر حاشیه سود آن ها وارد می سازد. همیشه قیمت میلگرد داخلی در عربستان بالاترین قیمت منطقه بوده چون پروژه های ساختمانی میلگرد داخلی را به واردات ترجیح می دهند.

قیمت میلگرد در عربستان 520 تا 547 دلار هر تن درب کارخانه با کرایه حمل است در حالی که در کشور امارات، خریدارها قیمت 504 تا 507 دلار هر تن درب کارخانه را نیز از کارخانه های اماراتی قبول نکرده اند و از ترکیه در 435 دلار هر تن سی اف آر خرید می کنند. در عمان نیز قیمت میلگرد بازار داخلی 100 دلار از عربستان کم تر است.

پایگاه خبری تحلیلی فولاد ایفنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها